In een order van tien nieuwe trucks voor Cargoboss zat onlangs de 250e Scania voor het bedrijf.
Een moment om bij stil te staan, want het komt niet veel voor dat een transportbedrijf 250 voertuigen bij dezelfde dealer koopt.
De 250ste Scania voor Cargoboss is een R520 Topline 6×2 bakwagen met de V8-motor onder de cabine. “Dat soort motoren gebruiken wij het meeste voor onze dubbel bemande ritten”, legt directeur Gerard van den Bos uit.
De andere Scania’s uit de order zijn: zeven R490 Topline 6×2 bakwagens en twee R450 Topline trekkers met de zescilinder SCR-only motor.
V.l.n.r.: Aad van Daalen, Gerard van den Bos, Frans van den Bos en Aris van Daalen
Scania-dealer op terrein
Nu is er bij Cargoboss wel sprake van een bijzondere situatie. Het is één van de weinige transportbedrijven in Nederland waar de dealer letterlijk op het eigen erf zit.
“Naast de betrouwbaarheid van het product zelf, is dat één van de belangrijkste redenen dat wij de laatste jaren alleen Scania rijden”, aldus van den Bos.
“Maar het merk moet het natuurlijk wel blijven waarmaken. Anders kun je nog zo dicht bij elkaar zitten, als je niet op alle fronten tot elkaar komt, gaat het toch een keer over.”
1,5 miljoen kilometer
Daar lijkt het voorlopig niet op. Want vast staat dat de tien Scania’s een productief leven tegemoet gaan. “Wij rijden gemiddeld tegen de 1,5 miljoen kilometer met een truck. Daar doen we ongeveer zes jaar over. Dat we dat kunnen, bewijst voor mij de betrouwbaarheid van Scania. Want als je in ons werk iets absoluut niet kunt hebben, is het wel ongeplande stilstand.”
Veiligheid
Veiligheid is bij alle voertuigen een belangrijk issue. De nieuwe Scania’s zijn daarom voorzien van AEB, LDW, ACC, een Scania Retarder en een zijzichtcamera. Active Prediction en TRS-koeling dragen verder bij een goed brandstofverbruik en dus minder CO2-uitstoot.
Overigens heeft Cargoboss een automatische bandenspanningschecker bij het bedrijf staan die ook meteen de aslasten weegt. Het apparaat won vorig jaar een innovatieprijs van Rijkswaterstaat. “Daardoor gaan wij zelden met een verkeerde bandenspanning of te hoge aslasten de weg op,” aldus van den Bos. “Dat betekent minder brandstofverbruik en dus minder CO2-uitstoot, maar ook minder kans op bandenschade onderweg en dus meer veiligheid.”
Cargoboss
Cargoboss is een in 1902 opgericht internationaal transportbedrijf. Het bedrijf doet voornamelijk geconditioneerd vervoer naar diverse bestemmingen in Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk. Cargoboss is tevens actief in het vervoer van luchtvracht over de weg. Samen met zusterbedrijf Van Daalen Transport beschikt zij over een vloot van 110 vrachtwagens en een modern op- en overslagcentrum in Maasdijk.
Lees ook: