Vanuit verschillende landen komen op 6 april zes truck-platoons aan in Rotterdam, waaronder dat van Volvo.
Het Volvo-platoon vertrok onlangs vanuit Göteborg in Zweden en bestaat uit drie trekker-opleggers. Het platoon rijdt van Göteborg naar Rotterdam via Denemarken, Duitsland en België. Op 6 april is op de Maasvlakte de aankomst van de EU Truck Platooning Challenge 2016.
EU Truck Platooning Challenge 2016
De EU Truck Platooning Challenge is een initiatief van het Nederlandse EU-voorzitterschap en is vooral bedoeld om de discussie en de samenwerking te stimuleren.
Ook Scania komt met een platoon naar Rotterdam.
Scania-platoon vertrekt op 29 maart
Op Renault na doen alle merken mee. Zo is ook MAN reeds vertrokken en vertrekt het Scania-platoon op 29 maart. Jonas Hofstedt, Head of Powertrain Development bij Scania, legt uit: “De European Truck Platooning Challenge is voor ons een uitstekende kans om mensen in Zweden en Europa bewust te maken van de grote voordelen van geautomatiseerde konvooien.”
Minder verbruik, meer veiligheid
Als trucks strak achter elkaar rijden, vermindert het brandstofverbuik omdat de luchtweerstand van de volgende trucks vermindert. Maar ook omdat de zuiging aan de achterkant van het de leidende truck minder is. Het overkomen van de luchtweerstand kost ongeveer 25 procent van het brandstofverbruik van een standaard Europese truck. Maar er zijn ook andere voordelen.
“Dit betekent dat de reactietijd voor remmen vermindert tot nul. Dat verbetert de verkeersveiligheid want het harmonica-effect verdwijnt uit het verkeer”, zegt Anders Kellström, projectleider van de Volvo-deelname in de EU Truck Platooning Challenge. Bij Scania verwachten ze dat er in normaal verkeer tien procent diesel bespaard kan worden.
Naar de Maasvlakte
De Maasvlakte wordt in de nabije toekomst een proeftuin voor platooning en de zelfrijdende truck. Daarom is daar, op de APM terminal de finish van de EU Truck Platooning Challenge 2016.
Ons land wil het voorzitterschap van de EU benutten om belangrijke onderwerpen hoog op de agenda te zetten. Een van die onderwerpen is smart mobility, ofwel de toepassing van intelligente transportsystemen (ITS). Die moeten het wegtransport veiliger en energie-zuiniger maken – en daarmee goedkoper en duurzamer.
Autonoom rijden en truck-platooning zijn binnen ITS belangrijke ontwikkelingen. Na twee eerdere succesvolle demonstraties met truck platooning op de openbare weg in Nederland met Scania’s en DAF’s, zal dit de derde grote platooning-demo in Nederland zijn.
Gevoelig onderwerp: niet te stoppen ontwikkeling
Autonoom rijdende trucks en platooning zijn gevoelige onderwerpen binnen de Truckstar-doelgroep. Er zijn chauffeurs die hier niks van willen weten. Toch vinden wij dat we het aan onze doelgroep verplicht zijn om verslag te doen van de ontwikkelingen op dit gebied, en uitleg te geven.
De autonoom rijdende truck gaat er op enkele specifieke snelwegtrajecten komen, en is de volgende logische stap, zo redeneren de truckfabrikanten. Zij wijzen erop dat de ontwikkeling al lang geleden ingezet is. Vergeleken met twintig jaar geleden zijn reeds veel taken van de chauffeur overgenomen. Denk aan: automatisch schakelende versnellingsbakken, ACC, de verplichte noodrem-functie op nieuwe trucks, alle eco-settings en de predictive cruise-control-systemen, lane guard, hill hold, automatische ruitenwissers, automatische (dagrij-) verlichting, enzovoorts.
Lees ook:
Eerste zelfrijdende trucks op openbare weg
DAF en TNO in ‘platooning’-demonstratie
Eerste zelfrijdende Actros ‘road legal’
Freightliner onthult zelfrijdende truck
Merendeel chauffeurs niet bang voor zelfrijdende trucks
Klik hier voor het nieuwsoverzicht