De Franse politie en controlediensten zitten echt fout met hun nieuwe interpretatie van de rusttijden bij dubbelbemand rijden.
Dat meldt TLN naar aanleiding van recente waarschuwingen en extreme boetes aan Nederlandse chauffeurs in Frankrijk.
TLN nam contact op met de controledienst DREAL – de Franse tegenhanger van de ILT – en kwam er vrij snel achter waar het mis is gegaan. Volgens de Fransen is er iets gewijzigd in de Europese rij- en rusttijden-regeling, maar dat is absoluut niet het geval.
De DREAL beroept zich op Verordening 165/2014. Maar deze Verordening gaat over de registratie van rij- en rusttijden door de tachograaf en kent geen regels over de onderbreking van de rijtijd, want dat is juist geregeld in Verordening 561/2006. Ze verwijzen dus naar de verkeerde verordening, zo beredeneert TLN.
De Fransen zitten fout, maar pas op!
De Franse controlediensten zitten dus fout met hun interpretatie. Maar dat betekent niet dat hun handhaving direct weer aangepast wordt. Het advies van TLN is daarom dat chauffeurs zich aan de foutieve, Franse uitleg van de rij- en rusttijden regeling houden. Die is zo:
Na de eerste chauffeurswissel, na 4,5 uur rijden, mag de tweede chauffeur direct 4,5 uur rijden. Na de tweede wissel moet de truck echter 45 minuten stilstaan. Vervolgens mag dit zich nog één keer, op dezelfde manier herhalen. Lees de precieze uitleg van TLN via deze link.
Lees ook:
Dubbelbemand? Oppassen in Frankrijk