Volvo heeft in Zweden een nieuwe zwaardere truck op de weg gezet: een 74 tons FH16 container B-Double.
Transportbedrijf GDL Transport AB zet de nieuwe, 74 tonner in voor het transporteren van zware twintigvoets zeecontainers in opdracht van staalpoeder-producent Höganäs AB.
Omdat dit transport nu met twee containers tegelijk kan, bespaart de truck tot 35 procent brandstof en CO2-uitstoot. Bovendien neemt het aantal truckbewegingen af op de route tussen de haven van Helsinborg en het iets noordelijker gelegen Höganäs. Het transport gaat over relatief korte afstanden, maar de besparingen zijn er niks minder om.
“Deze vrachtwagen neemt twee containers met metaalpoeder mee in plaats van één. We halveren het aantal transporten en verminderen de CO2-uitstoot met 35 procent”, zo staat te lezen op de achterste container.
Volvo High Capacity Transport
De truck is onderdeel van Volvo’s HCT-programma – High Capacity Transport, waarover je in Truckstar 04/2016 meer kunt lezen. Het trekkende voertuig is een FH16 met hefbare, aangedreven tandemas. Ook op de linktrailer en de tweede trailer van de B-Double kunnen assen geheven worden.
Het B-Double container-chassis staat geheel op dubbellucht-wielen en is van trailerbouwer Parator.
Lees ook:
Volvo: hefbare aangedreven tandemas