De Franse controle-diensten lijken een afwijkende interpretatie te hanteren omtrent de rusttijden bij dubbelbemande trucks
Dat meldt Transport in Nood, de organisatie die namens transportbedrijven snel buitenlandse boetes afhandelt.
Drie kwartier stil na iedere 4,5 uur rijden
Transport in Nood kreeg de afgelopen weken verschillende signalen van chauffeurs dat de Fransen een afwijkende interpretatie hanteren van de rij- en rusttijdenregels: bij dubbelbemand rijden zouden chauffeurs de truck rie kwartier stil moeten zetten na beiden 4,5 uur gereden gereden te hebben.
De politie in Frankrijk deelt volgens de chauffeurs waarschuwingen uit deze Franse uitleg te respecteren. Transport in Nood dacht in eerste instantie dat het onzin-verhalen waren. Maar helaas blijkt het waar te zijn.
Geen onzin: 17.000 euro boete
Afgelopen week is een vrachtwagen stilgezet en heeft men de chauffeurs een boete opgelegd van meer dan 17.000 euro. Veel andere chauffeurs zijn er nog met waarschuwingen vanaf gekomen.
Het ziet er dus naar uit dat de Franse politie de rij- en rusttijden-verordening naar eigen inzicht interpreteert. Transport in Nood heeft daarom aan de bel getrokken bij het ILT, TLN en verschillende ministeries in diverse Europese landen. Daarnaast heeft men enkele advocaten aangesproken.
9 uur rust binnen 30 uur
Het gaat om art. 8.5 van de verordening (EG) 561/2006, waarvan hier een kleine samenvatting: ‘In afwijking van lid 2 geldt dat een bestuurder die deel uitmaakt van een meervoudige bemanning, een nieuwe dagelijkse rusttijd van tenminste 9 uur moet hebben genomen binnen 30 uur na het einde van een dagelijkse of wekelijkse rusttijd.’
Wat betreft de truck en chauffeur die 17.000 euro moeten betalen, heeft Transport in Nood we besloten de boete niet te betalen. Dit houdt in dat de vrachtwagen voorlopig stil zal staan. Men zet alles op alles kwijtschelding van de boete te krijgen.
Transport in Nood waarschuwt alle chauffeurs die dubbelbemand rijden. Daarnaast wil Transport in Nood van jullie horen als jullie deze situatie meemaken.
Lees ook:
Fransen controleren op overbelading