Met de nieuwe SL2 trailer heeft men bij Broshuis de bekende SL op belangrijke punten verbeterd.
Nederlandse trailerbouwers zitten nooit stil, zo blijkt maar weer uit de presentatie van de SL2 trailer van Broshuis. Want de vraag blijft hoe we kunnen doorontwikkelen om onze klanten het beste te bieden, aldus Broshuis in een persbericht over de nieuwe SL2.
Uit onderzoek van Broshuis kwam een aantal wensen naar voren: Behoefte aan meer slag, op iedere hoogte rijden zonder invloed op de sporing (geen bandenslijtage), onderhoudsarm en het behouden van SL-voordelen.
Voor de engineers van Broshuis betekenden sommige wensen grote uitdagingen, maar met de SL2 is het gelukt om het te realiseren.
Hoogteslag
De SL2 heeft altijd 360 mm slag. Dit is bij diepladers belangrijk én ook bij semi-diepladers. Het vijzelen van grote ladingen, het op- en afrijden van ferry’s en het rijden over heuvels en rotondes zijn voor de gebruikers de voornaamste redenen om te kijken naar een grotere slag. Daarnaast creëert de SL2 bij een semi-dieplader zelfs meer bodemvrijheid dan bij een maximaal uitgeveerde pendelas semi-dieplader, aldus Broshuis.
De ligger van de SL2 is minder hoog dan de nieuwe pendelas semi-dieplader waardoor de SL2 met minder slag meer bodemvrijheid overhoudt en zijn voordeel van een lager eigengewicht behoudt. De maximale bodemvrijheid komt hiermee op 720 mm.
Ongevoelig voor rijhoogte – geen bandenslijtage
Met een doorontwikkeling van het Broshuis SL-stuursysteem, is het nu mogelijk links en rechts afzonderlijk aan te sturen. Hierdoor is de negatieve invloed van de stuurstangen op een andere rijhoogte voorgoed geschiedenis. Met als belangrijkste resultaat geen bandenslijtage.
Onderhoudsarm
Door de juiste keuze van materialen is de SL trailer volgens Broshuis onderhoudsarm. Bovendien zijn alle materialen overal verkrijgbaar.
Door nieuwe draagarmen te maken, ontstond de mogelijkheid om de veerremcilinder bovenliggend te plaatsen en een beschermde plaats te bieden. Hierdoor is de SL2 minder kwetsbaar bij onder andere het op- en afrijden van ferry’s.
Vanzelfsprekend blijven de oude SL-voordelen ook van toepassing op de SL2, zoals het laag eigengewicht, het hoog nuttig laadvermogen, de grote stabiliteit en een grote stuuruitslag. De SL2 is reeds te bestellen. De eerste leveringen zullen in oktober 2016 zijn.