Mercedes-Benz keurt het gebruik van HVO synthetische diesel goed voor verschillende motoren.
Mercedes-Benz is na Scania het tweede truckmerk dat motoren vrijgeeft voor het gebruik van HVO synthetische diesel.
Het gaat om de volgende motoren: OM 470, OM 471 (eerste generatie), OM 936 en de vier-cilinder varianten van de OM 934.
Zelfde eigenschappen als gewone diesel
De eigenschappen van HVO zijn gelijk aan die van conventionele diesel. Aan het injectieproces, de brandstofleidingen en de pakkingen hoeft daarom niets aangepast worden, net zo min als aan de service-intervallen, zo blijkt na uitgebreide tests.
HVO staat voor Hydrotreated Vegetable Oil en is een soort biodiesel. Het is een ’tweede generatie’ bio-brandstof en is zwavelvrij. Bovendien komt er geen as vrij bij de verbranding.
De brandstof kan gemengd worden met diesel of ‘puur’ gebruikt worden. Hoe hoger het aandeel HVO, hoe groter de uiteindelijke CO2-uitstoot-besparing is.
HVO wordt sinds 2007 op industriële schaal geproduceerd als alternatief voor gewone diesel. Bij de productie van HVO wordt olie uit plantenresten verwerkt evenals gebruikte vetten zoals bakolie en frituurvet. Het gaat hierbij slechts om afvalstoffen. De productie van HVO concurreert niet met de voedselproductie.
Scania
In oktober 2015 maakte Truckstar al kennis met HVO bij Scania in Södertälje tijdens het zogeheten TAKE CO₂NTROL-evenement. Scania presenteerde daar een serie trucks die op alternatieve brandstoffen rijden, waaronder HVO om de CO2-uitstoot van het wegtransport naar beneden te krijgen. (Zie het verslag in Truckstar 01/2016).
Lees ook:
Scania slaat nieuwe CO2-weg in
Bekijk ook:
Extra foto’s Truckstar 01/2016