De productie bij Knapen Trailers in Deurne wordt grootschalig gerobotiseerd.
Knapen Trailers in Deurne breidt momenteel de fabriek uit met 3.100 vierkante meter. In de nieuwe fabriek komen drie hypermoderne productielijnen.
- Las- en handlingrobots voor de productie van de aluminium bovenbouw
- Montagelijn voor standaard trailers
- Montagelijn voor specials
Lasrobots
De productielijnen krijgen lasrobots voor een nog hogere bouwkwaliteit, zo schrijft Knapen Trailers in een persbericht. Daarmee zijn transportbedrijven verzekerd van de hoogste restwaarde en de laagste totaalkosten.
De lasrobots worden uitgevoerd met de modernste lasergestuurde lasnaadvolgsystemen. De robots corrigeren parameters zoals snelheid en voltage real-time tijdens het lassen. Zo is de inbranding optimaal. Elke robot bepaalt met meerdere lasers de juiste positie van de lasnaad. Dat garandeert een constante en hoge kwaliteit.
De investering in geavanceerde apparatuur als bovenstaande machines laat zien dat men bij Knapen Trailers een gezonde trailermarkt zien voor de toekomst.
Specials
De uitbreiding en robotisering betekent niet dat er alleen nog maar standaard Knapen schuifvloertrailers van de band zullen rollen. Juist de flexibiliteit in bouwopdrachten was één van de uitgangspunten van dit project, zo schrijft Knapen tevens.
Knapen Trailers behoudt een aparte speciaalbouw-afdeling waar specifieke schuifvloertrailers volledig naar klantwens worden gebouwd. Het ervaren ‘special-team’ vormt een belangrijk onderdeel van de Knapen-filosofie. Daarom krijgt de speciaalbouw-afdeling een prominente plek in de nieuwe fabriek.
Bij Knapen rollen diverse specials van de band. Een deel is voor de export.
Een sterke las is de basis van kwaliteit
Sinds 1984 bouwt Knapen Trailers opleggers volledig uit aluminium. De opgebouwde vakkennis wordt nu gecombineerd met de modernste robot-techniek. Hiermee maakt Knapen Trailers een duidelijke keuze voor betrouwbaarheid én kwaliteit. De lasnaad staat aan de basis van dit kwaliteitsproduct.
In een Knapen-trailer zit bijna een halve kilometer laswerk: 409,5 meter om precies te zijn. De lasverbinding heeft zich de afgelopen 35 jaar bewezen als de sterkste en lichtste verbinding voor trailerconstructies.
Materiaal hoeft zich bij een lasverbinding niet onnodig te overlappen. Dat scheelt veel gewicht. Bovendien is de afwerking van een gelaste bovenbouw visueel top en strak. Een lasverbinding is ook goed bestand tegen de intense belastingen die tijdens het rijden, laden en lossen ontstaan.
Project begon in 2012
Het uitbreidingsproject loopt achter de schermen al vanaf 2012. Inmiddels is de uitbouw van de fabriek in volle gang. De gerobotiseerde productielijnen worden geconfigureerd en de eindmontagelijnen ingericht. Ook de logistiek wordt de komende maanden omgebouwd. Begin juni wordt de nieuwe uitbreiding opgeleverd en vanaf juli zijn de gerobotiseerde productielijnen operationeel.
Lees ook:
Mooi werken met Knapen bietentrailer
Vier-assige schuifvloertrailer voor A. Krol
Nieuwe Scania G450 en Knapen voor Pouw Eemshaven