De vrachtvolumes in het binnenlands vervoer groeien.
Dat blijkt uit een rapport van het Economisch Bureau van ABN AMRO. Ook branche-organisatie TLN is positief.
Door de aantrekkende Nederlandse economie stijgen de vrachtvolumes. In 2015 groeide het binnenlands vervoer met twee procent ten opzichte van 2014. Voor 2016 wordt een groei van 2,3 procent verwacht ten opzichte van 2015, aldus sector-econoom van ABN AMRO Nadia Menkveld.
“Door de stevige groei van de bouwvolumes, de toename van de detailhandelsverkopen en de economische groei van de eurozone namen de vrachtvolumes in 2015 toe. Internationaal bleef de groei achter”, zegt Menkveld.
Ze zegt verder: “De lagere prijs van diesel zorgt voor minder druk op de marges bij de wegtransporteurs, maar door de hoge concurrentie kan niet ieder bedrijf van dit voordeel profiteren.”
Tariefontwikkeling blijft zorgelijk
De ontwikkeling van de tarieven blijft zorgelijk. Volgens Menkveld en TLN hebben verladers veel macht in dit prijzenspel en zou de lage dieselprijs een factor zijn.
De aanwezigheid van goedkoop rijdende Oost-Europese chauffeurs speelt echter ook een rol. Die chauffeurs worden tevens in het cabotagewerk ingezet en rijden grotendeels ook voor grote Nederlandse of andere West-Europese bedrijven: de grote transport-regisseurs. Het zijn dus niet alleen de verladers of de dieselprijs die de tarieven drukken.
Lees ook: