Het herstel dat in 2014 werd ingezet in het wegtransport, heeft zich voorzichtig doorgezet in 2015. Maar de prijsontwikkeling blijft achter.
Dat concludeert branche-organisatie Transport en Logistiek (TLN) uit haar conjunctuurenquête. Transportbedrijven zijn overwegend optimistisch, en tevreden over de economische ontwikkeling.
Pijnpunt: prijzen blijven achter
Pijnpunt blijft echter de ontwikkeling van de vrachtprijzen. Die blijft achter. Met een stijgende vraag naar transport en laadmeters, zouden de vrachtprijzen mee omhoog moeten gaan.
Dit is niet het geval. Aannemelijk is dat de verstorende werking van de grootschalige aanwezigheid van goedkope, Oost-Europese chauffeurs hier de oorzaak van is.
Als gevolg hiervan blijft de financiële positie van veel transportbedrijven achter. Dit terwijl zij in de nabije toekomst flink zullen moeten investeren in duurzaamheid, nieuw personeel en de verdere digitalisering, zo merkt TLN op.
TLN-voorzitter Arthur van Dijk legt uit: “Vervoerders worden steeds meer ketenregisseurs, die hun opdrachtgevers ontzorgen en het hele logistieke proces overnemen. Voor een succesvolle transitie zijn investeringen in materieel, mensen en in de digitale snelweg noodzakelijk”.
Minder faillissementen
Door de aanhoudende prijsdruk vreest TLN dat bedrijven niet voldoende financiële ruimte hebben om daadwerkelijk te kunnen investeren in de toekomst.
Het aantal faillissementen in het wegtransport neemt echter af gelukkig. Dit aantal lag in 2015 dertig procent onder het aantal van 2014. Bovendien is de bedrijvigheid nu op het hoogste punt sinds de crisis in 2008 begon.
Lees ook:
Daling Nederlandse kilometers op autobahn gestopt
2015: een bewogen transportjaar
Prinsjesdag 2015: economie trekt aan