Wij hebben onze LZV’s maar in Zweden gaan ze een stapje verder. Dat hebben we vandaag met veel plezier meegemaakt vanaf de passagierstoel van een ´lång last´ Scania R580.
In Zweden rijden sinds een tijdje enkele 32-meter-combinaties met dubbele trailers. Deze trucks zijn onderdeel van een van de proeven die men in Zweden doet met nog langere en zwaardere voertuigen. In dit geval mogen de trucks onder strenge voorwaarden maar liefst 32 meter lang zijn en tot 80 ton wegen.
Voor onze LZV-special die binnenkort uitkomt, (Truckstar 04/2016), wilden wij hier meer van weten. Want waarom gaan die Zweden telkens een stap verder; wat zijn de voordelen, en zeker niet onbelangrijk: hoe rijdt dit?
Mee met Scania Transportlaboratorium
Om die redenen zijn we momenteel te gast bij Scania Transportlaboratorium, Scania’s eigen transportbedrijf, en waren we vandaag onderweg vanuit Malmö naar Södertälje. Het Transportlaboratorium verzorgt een groot deel van de eigen logistiek van Scania. Onderdeel hiervan is het rijden met dubbele trailers op het Zweedse deel van het traject tussen de fabrieken in Södertälje en Zwolle.
Deze rotonde is ruim genoeg, maar het gehele span volgt tevens verrassend goed.
Grote voordelen en prachtig rijden
Duidelijk is dat het rijden met dubbele trailers prachtig rijden is en op vaste routes prima verloopt. Het Zweedse, ruim opgezette wegennet vormt geen probleem. Belangrijk is ook dat het verbruik, en daarmee de CO2-uitstoot per trailer, een stuk lager ligt dan wanneer je met een enkele trailer rijdt.
Uitdagingen zijn er ook: achteruitrijden, het hele spul aankoppelen, en op een drukke parkeerplaats een plekje vinden als je rij-uren erop zitten.
In Truckstar 04/2016 gaan we diep in op al deze aspecten, en rijden we bovendien met nog een andere 32-meter-truck mee van Malmö naar Göteborg.
Aangekomen in een koud, glad en donker Södertälje trekken we het hele spul weer uit elkaar, en gaat de dolly op zijn parkeerplek in de hoek op het terrein van Scania Transportlaboratorium.