Het kabinet wil de opdrachtevers in het wegvervoer aansprakelijk stellen bij onderbetaling en legt een nieuwe wet voor aan de Raad van State.
Minister Asscher legt een wetsvoorstel voor aan de Raad van State dat de verantwoordelijkheid bij onderbetaling en schijnconstructies ook bij de opdrachtgevers neerlegt. Dat meldt de NOS. “Nette chauffeurs moeten niet weggeconcurreerd worden”, zegt Asscher.
Het kabinet wil onderbetaling in het wegvervoer harder aanpakken. Een chauffeur zou op die manier niet alleen de werkgever aansprakelijk kunnen stellen als hij of zij meent recht te hebben op het Nederlandse cao-loon. Ook de opdrachtgever moet aansprakelijk worden.
Ketenaansprakelijkheid
Oftewel, er moet ketenaansprakelijkheid in het wegtransport komen.
Het gaat om constructies waarbij transportbedrijven Oost-Europese chauffeurs naar Oost-Europese maatstaven betalen, terwijl de chauffeurs alleen hier in Nederland en de ons omringende landen aan het werk zijn.
Nette chauffeurs niet weggeconcurreerd
Minister Asscher: “Op een fatsoenlijke arbeidsmarkt moeten nette bedrijven een kans krijgen, die gewoon volgens de afspraken betalen. Nette chauffeurs moeten niet worden weggeconcurreerd door mensen die ver onder de Nederlandse lonen worden betaald.” Het wetsvoorstel hiertoe werd in 2015 al door de Tweede Kamer aangenomen.