Afvalverwerker Dar heeft een primeur: het bedrijf neemt de eerste FE CNG huisvuilinzamelingstrucks in gebruik.
De Volvo FE CNG’s hebben een nieuwe 9-liter Euro 6-gasmotor. Deze motor heeft bougie-ontsteking en levert 320 pk met een koppel van 1356 Nm. De automatische transmissie geeft daarnaast een snellere respons van de aandrijflijn.
Lage deeltjes- en CO2-uitstoot
Belangrijk is echter de lagere CO2-uitstoot van de CNG-trucks. Jan Schouten, Dealer Sales Manager Volvo Trucks: “Met de introductie van de Volvo FE CNG zet Volvo Trucks een belangrijke stap in het verlagen van de CO2-uitstoot.”
“Als het gebruikte methaan een biogas is (groen gas), is de uitstoot van CO2 ruim zeventig procent lager dan van een dieseltruck. En dat betekent een grote winst voor het milieu.”
“Daarnaast zorgt de lage uitstoot van schadelijke deeltjes zoals roet en het lagere geluidsniveau juist in de stad voor een forse verbetering van de leefomgeving.”
Het zijn knappe trucks om te zien.
Druk stedelijk verkeer
In het geval van een vuilniswagen is die leefomgeving veelal de bebouwde kom, waar ook de nodige rij-technische uitdagingen te vinden zijn. “De Volvo FE is bij uitstek geschikt voor een veilige en efficiente inzet in druk stedelijk verkeer”, zegt Ron Frederiks, manager uitvoering van Dar.
“Onder andere vanwege de lage instap en het goede zichtveld, nog eens versterkt door extra ramen in het portier en in dit geval aangevuld met een bird-view 360º camerasysteem.”
Dar heeft zowel een achterlader, als een zijlader in gebruik genomen. Het betreft een VDK kraak-persopbouw – met twee compartimenten voor gelijktijdig inzamelen van diverse soorten afval – en een Haller zijladeropbouw.
Bijzonder bij de laatste is dat deze rechts gestuurd is. De chauffeur kan hierdoor aan de veilige kant uitstappen mocht er bijvoorbeeld een container niet goed bereikbaar zijn.
Deze FE is gewoon linksgestuurd. Maar z’n broertje met het zijlaad-systeem is rechtsgestuurd.
BAS Milieu Techniek
Een van de redenen om te kiezen voor Volvo CNG is ook de goede relatie met Volvo Trucks-dealer BAS Groep en speciaal de afdeling BAS Milieu Techniek. De laatste verzorgt het onderhoud van het totale wagenpark van Dar, inclusief de opbouw.
Ron Frederiks: “Dat is een bewuste keuze geweest. Wij willen ons bezig houden met waar wij goed in zijn en dat is de openbare ruimte. Onze objecten zijn dermate divers dat je eenvoudigweg ook niet op de hoogte kunt zijn van alle ontwikkelingen.”
Hij vervolgt: “In onze missie staat dat wij onze regio de schoonste van Nederland maken door het uitstekend organiseren en uitvoeren van afvaltaken, reiniging en het beheer van de openbare ruimte. Bovendien doen we dat maatschappelijk verantwoord en samen met betrokken medewerkers, partners en burgers. Wil je deze missie echt gestalte geven dan zal je op alle facetten van de bedrijfsvoering duurzaamheid tot norm moeten verheffen. Dat is onder meer ook de reden om te kiezen voor CNG als brandstof.”
Dar regio Nijmegen
Dar is het regiebedrijf in de regio Nijmegen op het gebied van afval en integraal beheer openbare ruimte. De regio waarin Dar actief is, bestaat uit 130.000 huishoudens in zes aandeelhoudende gemeenten: Beuningen, Druten, Heumen, de fusiegemeente Groesbeek (vanaf 2016 zal de gemeente verder gaan onder de naam Berg en Dal), Nijmegen en Wijchen.
Van links naar rechts: Ron Frederiks, manager uitvoering van Dar, Jan Schouten, Dealer Sales Manager Volvo Trucks en Wilfred van Oort, accountmanager BAS Nijmegen.
Technische gegevens Volvo FE CNG
• 4×2 (19 t) of 6×2 (27 t)
• G9K-gasmotor, 9-liter Euro 6 met bougieontsteking, 320 pk/1356 Nm
• Volautomatische transmissie
• Dagcabine
• 2×4 of 2×3 100 lt. CNG tanks gemonteerd aan beide zijden van het chassis