Dit weekend werden twee bijzonder opgebouwde Volvo FH 540’s afgeleverd bij Patrick van der Mark. Eén van de auto’s was eigenlijk total loss.
Een bijzonder verhaal dus achter deze twee strakke Volvo’s. Wij belden met Patrick van der Mark om te horen hoe het kon gebeuren dat een auto die eerst total loss was, nu weer glimt en in nieuwstaat verkeert.
Mooie FH-bakwagen met platte cabine
Eerder dit jaar had Patrick van der Mark een schitterende, Volvo FH 540 bakwagen lopen. De truck was nieuw, en uitgevoerd met de platte cabine, die inmiddels erg populair is onder de showtrucks-liefhebbers.
Maar dat was niet de reden voor de platte cabine. Patrick: “We draaien met de kraan over de cabine heen, daarom moet die plat zijn. Een hoog dak zit in de weg want de kraan is direct achter de cabine geplaatst.”
Brand in elektrische bediening haakarm
Ook op het chassis gemonteerd zat een haakarm-systeem. En daar ging het mis. Patrick: “Op 4 juni is er kortsluiting ontstaan ergens in de elektrische bediening van het haakarm-systeem en is de boel in brand gevlogen. De precieze oorzaak is nog niet bekend. Daar is nog onderzoek naar gaande. Maar dankzij de brand was deze splinternieuwe auto wel total loss.”
Dat betekende dat er opnieuw een bestelling geplaatst kon worden voor een nieuwe containerwagen. Dat is de nieuwe bakwagen die afgelopen weekend afgeleverd werd. Verrassend genoeg kon echter de eerdere bakwagen gerepareerd worden. Dat is de nieuwe trekker geworden!
Van bakwagen naar trekker! Let overigens ook op de zwarte, dubbele uitlaatpijp die stoer boven de cabine van de trekker uitsteekt. Aangezien de truck geen kraan meer heeft, mag het een stukje uitsteken!
De trekker heeft een tweede kans gekregen, en heeft nog steeds zijn gestuurde en hefbare sleepas. Bovendien kom je met 540 pk weinig vermogen tekort.
Tweede kans en welkome uitbreiding vloot
Patrick: “De auto was dus total loss. Normaal gesproken mag je zo’n truck tegenwoordig niet meer terugkopen. Ik had echter de kraan apart verzekerd en kon die over laten zetten op de nieuwe bakwagen. De afgebrande bakwagen kon ik toen toch terugkopen.”
“De kraan en de cabine waren ongeschonden uit de strijd gekomen. Maar het chassis was zwaar beschadigd en verzwakt op de plek van de brand. Volvo-dealer B.A.S. in Veghel heeft daarom het chassis ingekort en er een mooie 6×2-trekker van gemaakt zodat de auto een tweede kans heeft gekregen. Ik kon een nieuwe trekker goed gebruiken als uitbreiding van het wagenpark.”
Patrick van der Mark liet de kraan door HSM uit Utrecht overbouwen op de nieuwe bakwagen. Dit bedrijf plaatste ook het haakarm-systeem. De kraan is afkomstig van RN Transporttechniek uit Veldhoven.
Paardenmest en biomassa, afval
“We doen hoofdzakelijk inzameling en vervoer van paardenmest. Maar daarnaast rijden we de laatste tijd ook meer met biomassa zoals houtsnippers bijvoorbeeld. En we doen ook afvalinzameling zoals gips-afval en groen-afval.”
“Voor dat werk zetten we met name de trekker-opleggers in, en daar hadden we ook de extra trekker voor nodig”, vervolgt Patrick. “En dat ook die FH een platte cabine heeft, is een gevolg van het begin van die truck als bakwagen.”
Wederom werd een FH met de stoere platte cabine besteld. Grappig detail is dat er bij de nieuwe bakwagen geen toplampjes op de lichtbak zitten.
Fijne trucks om mee te werken
“We hebben voor Volvo gekozen omdat het fijne auto’s zijn om mee te werken en omdat we tevreden zijn over de dealer. We hebben op beide nieuwe trucks Volvo Dynamic Steering laten zetten. Dat werkt fantastisch, en ze hebben I-ParkCool.”
Zo is na een kleine ramp uiteindelijk alles op z’n pootjes terecht gekomen bij van der Mark, en zoals te doen gebruikelijk: geheel in de opvallende en prachtige stijl van het bedrijf. “We zijn er hartstikke blij mee. Het zijn prachtige auto’s geworden!”
Fijne auto’s om mee te werken, aldus een trotse Patrick van der Mark.