Donderdag 17 december 2015 gaat in Calais de boeken in als de drukste, maar ook één van de meest chaotische dagen ooit.
Nog nooit eerder werden op een dag 7.000 vrachtauto’s door de Kanaaltunnel van en naar Engeland gereden. Dit ging, volgens TLN, gepaard met de grootste overlast van migranten voor het wegverkeer tot nog toe.
De volle capaciteit van 200 vrachtauto’s per uur werd bij EuroTunnel benut om Engeland te bevoorraden met producten voor de feestdagen. Aan het eind van de ochtend stond er een betrekkelijk korte file van vrachtauto’s op het laatste stukje van de snelweg A16 richting de terminal van EuroTunnel.
Lopend vuurtje
Dit nieuws ging als een lopend vuurtje richting de migrantenkampementen, waarna een enorme stroom mensen op gang kwam. Halverwege de middag probeerden zo’n duizend migranten via gecoördineerde acties om vrachtauto’s naar Engeland binnen te dringen.
De Franse politie greep in en sloot noodgedwongen de twee toegangswegen naar de haven en treinterminal af. Met een enorme inzet aan mensen en traangas werden de migranten van de snelweg en uit vrachtauto’s gejaagd. Tegen zes uur was het weer rustig en werden de wegen weer vrijgegeven.
Honderden illegalen kwamen op de korte file af om vervolgens door de politie met traangas verdreven te worden. (ANP)
Dit alles op de dag dat Transport en Logistiek Nederland (TLN) de krachten bundelde met EuroTunnel en andere West-Europese transportorganisaties in Calais voor een overleg. Doel was meer veiligheid en een betere doorstroming op de toegangswegen naar de haven en spoorterminal. De aanwezige partijen hebben afgesproken om het TLN-concept ‘Fast Lane’ verder uit te werken en om samen naar de verschillende overheden te stappen in de strijd voor meer veiligheid voor transport in Calais.
Gecoördineerde oproep voor veiligheid
De overlast in Calais is één van de concrete en zichtbare uitwassen van het Europese vluchtelingenprobleem. De inzet van transportorganisaties is gericht op het terugdringen van lokale overlast door migranten.
Hoe moeizaam ook, door vele beveiligingsprocedures en maatregelen in de transportsector en forse investeringen van EuroTunnel op de terminal, zijn de files van vrachtverkeer op de snelwegen aanzienlijk korter en krijgen migranten steeds minder kans om aan boord van auto’s te komen. Op de terminal zorgt zo’n 24 kilometer hekwerk ervoor dat migranten er nauwelijks meer in slagen op de terminal op te komen.
Levensgevaarlijk voor de illegalen en minstens zo gevaarlijk voor de chauffeur. Deze illegalen hebben een gat in het dak van de trailer gesneden en hopen met deze trailer in Engeland te komen. (ANP)
Meer frustratie, meer geweld
Weten de illegalen wel op de terminal te komen, dan is de kans groot dat ze gevonden worden. Dit alles zorgt voor grote frustratie bij migranten, waardoor het aantal gewelddadige incidenten de toegangswegen toeneemt.
TLN heeft met haar zusterorganisaties, de koepelorganisatie IRU en EuroTunnel overeenstemming bereikt over een gecoördineerde actie. Er gaat een gezamenlijke brandbrief naar alle betrokken overheden in de diverse landen over de acute economische schade die dit probleem in Europa veroorzaakt en een urgente oproep voor meer veiligheid op de toegangswegen naar de terminal.
Fast Lane
Vorige maand introduceerde TLN het concept Fast Lane. Het idee is om de doorstroming te verbeteren door een snellere afhandeling van geaccrediteerde bedrijven op de terminal. Dit vermindert de mogelijkheden voor migranten om een vrachtauto binnen te dringen. TLN zal de komende periode de verantwoordelijke organisaties ondersteunen bij het uitwerken van het concept.
Records transportvolume en migrantenoverlast
Het gezamenlijke overleg tussen transportorganisaties had niet op een beter moment kunnen plaatsvinden. Een week voor kerstmis ontstaat traditioneel een piek in het vervoerde volume tussen het continent en Engeland. De escalatie van donderdag laat zien dat het pleidooi van TLN dat de veiligheidssituatie voor chauffeurs en hun lading onacceptabel is en onmiddellijk aangepakt dient te worden.
Openingsfoto: Illegalen hebben op 17 december een trailer opengemaakt en klimmen naar binnen. De Stobart-truck zou ook opengebroken worden. Als chauffeur kun je slechts toekijken – voor velen een zeer beangstigende, traumatische ervaring. (ANP)