Het inhaalverbod voor vrachtwagens is op 19 van de 22 wegen met spitsstroken opgeheven.
De opheffen op 18 december van het inhaalverbod bij geopende spitsstroken aan de rechterkant van de weg past in het beleid om geen beperkingen voor vrachtwagens meer toe te passen op wegen met drie of meer rijstroken.
Het opheffen van het inhaalverbod kan colonnevorming voorkomen en is mede daardoor waarschijnlijk gunstig voor de verkeersveiligheid en de doorstroming. De borden die het inhaalverbod aangeven, zijn of worden weggehaald.
De instelling van het inhaalverbod in 2003 moest de doorstroming verbeteren, maar door de groei van het vrachtverkeer en door de wegverbredingen van de laatste jaren was het nodig om opnieuw naar het effect te kijken. Uit een analyse van Rijkswaterstaat bleek vervolgens dat het inhaalverbod op 19 van de in totaal 22 spitsstrooktrajecten niet meer zinvol was.
Drie uitzonderingen
In drie situaties blijft het inhaalverbod bij geopende spitsstrook om verkeersveiligheidsredenen gehandhaafd:
A2 Urmond – knooppunt Vonderen
A2 knooppunt Vonderen – Urmond
A9 Badhoevedorp – knooppunt Raasdorp
Monitoren en evalueren
De voorstellen voor het opheffen van het inhaalverbod zijn in april 2015 besproken en afgestemd met de brancheorganisaties TLN, EVO, de Nationale Politie en de ANWB. Rijkswaterstaat zal de nieuwe situatie monitoren en evalueren, zodat bij eventuele ongewenste veiligheidseffecten snel ingrijpen mogelijk blijft.