15 december | 10:02

Transport betaalt rekening Calais

Nederlandse vervoerders leiden grote financiële schade door de migranten-chaos in Calais.

Dat meldt TLN. De branche-organisatie schat dat de schade voor Nederlandse transportbedrijven voor 2015 uitkomt op 150 miljoen euro.

TLN komt op dat bedrag na een onderzoek onder haar leden: transportbedrijven. Die krijgen boetes als er illegalen in trucks gevonden worden, hebben beschadigde trucks en trailers en afgekeurde ladingen om te betalen. Maar ze moeten ook omrijden, duurdere ferrytochten boeken en boetes van opdrachtgevers betalen voor te laat geleverde ladingen.

Agressie naar chauffeurs verergert

Maar de problemen rond Calais beperkt zich voor die bedrijven niet tot economische schade.

Veel chauffeurs zijn bang om naar Calais te moeten, of weigeren dit. De agressie richting chauffeurs is toegenomen. Vooral de afgelopen maanden zijn de illegalen steeds verder gegaan.

Hun kansen om in Engeland te komen, nemen namelijk af. Er zijn metershoge hekken geplaatst en de controles zijn geïntensiveerd. De illegalen bedreigen chauffeurs dagelijks met knuppels, staven, messen en ander wapentuig.

Transport betaalt rekening Calais
Hier slaat je toch de schrik van om het hart… Op een paar honderd kilometer van huis beland je in Calais in een soort burgeroorlog. (ANP)

Transport uit criminelen-positie

TLN wil dat het transport uit de ‘criminelen-positie’ gehaald wordt. TLN-voorzitter Arthur van Dijk: “We doen als sector het maximale om indringers te voorkomen. We moeten de dagelijkse ellende in Calais al doorstaan en miljoenen aan schade incasseren. Als er dan ondanks alle maatregelen nog een migrant wordt aangetroffen, komt daar een boete bovenop die in de duizenden euro’s kan lopen. Dat is de wereld op zijn kop.”

TLN opnieuw naar Calais

TLN gaat op 17 december opnieuw in gesprek met de autoriteiten in Calais. De branche-organisatie zal pleiten voor de inzet van het Franse leger, waarmee het de burgemeester van Calais steunt.

Ook wil TLN een verbeterde incheck- en controleprocedure voor bedrijven die door de UK Border Force geaccrediteerd zijn. Deze accreditatie richt zich op het doorlopen van allerlei checks en procedures tegen indringers in vrachtauto’s.

“Het zou goed zijn om deze bedrijven te belonen voor hun inspanningen met een ‘fast lane’ zoals je deze ook ziet bij het inchecken in een vliegtuig”, zegt van Dijk.

“Diverse autoriteiten moeten hun controles hiervoor integreren. Daarover lopen al gesprekken. Het zou mooi zijn als we daar donderdag weer een stap in kunnen zetten.”

Maat vol voor TBV-NL

Ondertussen is weer een illegaal omgekomen. De man probeerde mee te liften met een truck maar kwam onder de wielen terecht en overleed ter plekke. Voor TBV-NL is de maat hiermee vol. De chauffeursbelangenvereniging wijst erop dat nu ook bij Duinkerken een kamp gebouwd wordt.

“Het zal niet lang duren, of er zijn kampen in Zeebrugge, Antwerpen en Nederland, zo waarschuwt de organisatie.

Openingsfoto: Illegalen belagen een truck van de Britse vervoerder Eddy Stobart bij Calais. (ANP)

 

Klik hier voor ons Calais-dossier

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Recente reacties

Geen reacties om te tonen.
Evenementen agenda
07 december | 12:00
Mega Trucks Festival 2024
26 juli | 12:00
Profile Truckstar Festival 2025
17 mei | 12:00
Putte Lights on 2025
31 mei | 12:00
Truckshow Zonder Naam 2025
30 mei | 12:00
Truckshow Nederhemert 2025
16 maart | 12:00
29e DAF verzamelbeurs
Zie volledige agenda