Er is grote belangstelling voor de tweeduizend nieuwe chauffeursbanen uit het nieuwe Sectorplan Transport en Logistiek.
Dit blijkt uit de eerste Sectorplan informatie-bijeenkomsten over de nieuwe banen die zijn gehouden. Het is goed nieuws voor onze vergrijzende sector.
Willem de Vries, directeur Sectorinstituut Transport en Logistiek: “Wij bieden werkzoekenden die professioneel chauffeur willen worden een diploma met een gegarandeerde baan. De afgelopen dagen hebben we de eerste informatiebijeenkomsten gehouden. De overweldigende belangstelling bevestigt dat we op het goede spoor zitten en de sector een krachtige impuls kunnen geven.”
Impuls die nodig is
Het is een impuls die nodig is. Het imago van het wegtransport als goede werkgever staat onder druk. Eerst vanwege de crisis en nog steeds vanwege de op grote schaal voortwoekerende oneerlijke concurrentie door bedrijven die met goedkope-lonen-chauffeurs rijden.
Maar we hebben nog altijd een prachtberoep. De Vries: “Het is geweldig om te zien dat zoveel mensen geïnteresseerd zijn in het vak van chauffeur. Tegelijkertijd melden zich steeds meer werkgevers die een of meerdere chauffeurs zoeken. Dit sectorplan komt op het goede moment.”
Werkgevers zoeken goede chauffeurs
Bovendien blijkt ook dat werkgevers op zoek zijn naar goed opgeleide Nederlandse chauffeurs. Die werkgevers zijn verenigd in Transport en Logistiek Nederland, (TLN). Samen met de VVT (werkgevers in het vertikale transport) en de vakbonden heeft men het Sectorinstituur opgericht om de instroom van nieuwe chauffeurs te waarborgen en om de bestaande chauffeurspopulatie duurzaam inzetbaar te houden.
TLN-voorzitter Arthur van Dijk: “We zitten in een kantelmoment op de arbeidsmarkt. Aan de ene kant zijn de gevolgen van de economische crisis nog zichtbaar door faillissement en ontslag. Aan de andere kant is er in sommige regio’s alweer meer vraag naar personeel en zelfs schaarste.”
Sectorinstituut-directeur Willem de Vries | TLN-voorzitter Arthur van Dijk |
Ook maatregelen eerste sectorplan succesvol
Transport en Logistiek was twee jaar geleden de eerste sector die met een sectorplan kwam. Dit plan heeft met succes ingezet op de begeleiding van ontslagen werknemers naar nieuw werk, blijvende inzetbaarheid van medewerkers en extra leerwerkplekken voor jongeren.
FNV-bestuurder Egon Groen: “Via het Mobiliteitscentrum Transport hebben bijna duizend werkloze chauffeurs werk gevonden, waarvan een kwart ouder dan 55 jaar. Achter deze cijfers zitten professionele vakmensen die we hebben kunnen behouden voor de sector. Meer dan 1.500 werkloze chauffeurs zijn bijgeschoold, waarmee zij hun kwalificatie op de arbeidsmarkt behouden. Daarnaast is het aantal BBL leerlingen in de sector Transport en Logistiek tegen de trend in juist weer gestegen. Meer dan 1.600 jongeren vonden een baan als chauffeur.”
De kracht van samenwerking
Met de sectorplannen slaan de sociale partners en minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de handen ineen om in diverse sectoren werkloosheid te voorkomen, de mobiliteit van werknemers te ondersteunen én tegelijkertijd te anticiperen op de groeiende behoefte bij bedrijven aan nieuwe werknemers.
Het sectorplan voor het wegtransport wordt mede mogelijk gemaakt door het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds voor de sector (SOOB). De uitvoering van het sectorplan is belegd bij het Sectorinstituut Transport en Logistiek.
Lees ook ons uitgebreide interview met Willem de Vries in Truckstar 12/2015.