De Fransen zijn deze maand plots begonnen met controleren op overbelading.
Dat blijkt uit gegevens van Transport in Nood. De organisatie heeft in de periode van 2008 tot en met november 2015 slechts tien Franse boetes betaald voor overbelading. In de eerste week van december zijn echter al zeventien boetes voor overbelading betaald. Kennelijk hebben de Franse autoriteiten besloten hier streng op te controleren.
Transport in Nood helpt Nederlandse chauffeurs in het buitenland door het voorschieten van opgelegde boetes.
Boetes voor totaalgewicht
De overbeladingsboetes in Frankrijk zijn uitgeschreven voor het totaalgewicht van de truck en niet voor te hoge asdrukken. Naar individuele assen wordt kennelijk (nog) niet gekeken.
Het zijn zogeheten bestuurlijke boetes – amende forfaitaire – waar geen bezwaar tegen gemaakt kan worden.
Gecompliceerde Franse regelgeving
De regelgeving rond maximale gewichten in Frankrijk is gecompliceerd: 44 ton geldt als maximum gewicht voor vervoer binnen Frankrijk. Grensoverschrijdend vervoer is gebonden aan de Europese standaard 40 ton.
Trucks verkocht tussen 30 september 2001 en 30 september 2006 mogen tot 30 september 2014 met 44 ton rijden. Trucks verkocht tussen 30 september 2006 en 30 september 2009 mogen tot 30 september 2017 met 44 ton rijden. Voor trucks verkocht na 30 september 2009 is geen einddatum.
Om het nog gecompliceerder te maken: trucks tot 40 ton mogen tot maar liefst 13 ton asdruk op de trekas hebben. Trucks tot 44 ton mogen tot 12 ton asdruk op de trekas hebben.
Buurlanden controleren streng
In andere landen zoals België, Duitsland, Zwitserland, Spanje en ook Nederland wordt wel relatief veel op gewicht en asdruk gecontroleerd.
Transport in Nood heeft eerder dit jaar een app gelanceerd voor smartphones waarop alle controles in Europa zichtbaar gemaakt worden.
Lees ook: