Vrijdagmorgen begint de belangrijkste truckverkiezing van Nederland; want de chauffeur heeft het bij ons voor het zeggen.
Als je een goede truckverkiezing wil neerzetten, dan moet je een panel beroepschauffeurs als jury aan het werk zetten. Dat doen we bij Truckstar jaarlijks, en in de Truck van het Jaar-verkiezing 2016 zijn de bakwagens aan de beurt.
Alleskunners van de distributie
Het zijn misschien niet de stoerste en zeker niet de grootste en zwaarste trucks. Maar het zijn wel 18 à 19-tonners, je hebt er gewoon je C-rijbewijs voor nodig, en bovenal: zonder deze alleskunners van de distributie, stokt de Nederlandse samenleving.
Want bedenk je maar eens hoeveel kantoren, winkels, kleine achteraf-bedrijfjes, verzorgingstehuizen, ziekenhuizen en andere belangrijke bedrijven en instellingen als ‘bakwagenadres’ te boek staan.
Welk merk bouwt de beste bakwagen?
Zonder bakwagens, en hun kundige chauffeurs, ligt Nederland op z’n gat. De vraag is echter, welke van de zeven grote truckmerken bouwt nu de beste bakwagen?
De komende drie dagen gaan 21 chauffeurs zich op die vraag storten. Zij testen ieder elke truck door middel van een uitgebreide rijtest en door middel van een statische test.
Als na afloop alle punten bij elkaar opgeteld zijn, rolt daar, net als in de eerdere edities, een winnaar uit. Maar we gaan eerst lekker testen en beginnen daar vrijdagochtend om 07:30 mee.
De zeven deelnemende trucks stellen we hieronder aan je voor: