Deze week werd een bijzondere Tatra Phoenix 460 Agritruck in gebruik genomen door loonbedrijf Gebr. van Eijck uit Alphen.
Het is de eerste Tatra Phoenix agritruck van Nederland, zo berichten onze collega’s van TrekkerTrekker.nl. Zij waren zo enthousiast over deze Nederlands-Tsjechische machine, dat ze meteen naar Van Eijck gingen, de eerste vrachten vastlegden, en de foto’s graag met Truckstar wilden delen.
Comfortabel, sterk, terreinwaardig
De truck heeft de comfortabele cabine van de (Euro 5) DAF CF, met een aangepast front. Ook van DAF zijn de MX-13-motor met 460 pk en andere delen van de aandrijflijn.
Het hart van de truck, het bijzondere buisvormige chassis, is echter van Tatra. Dit staat een grote stuur- en veeruitslag toe. Bovendien zijn alle assen aangedreven, en op de derde na, gestuurd.
Hiermee, en met de brede, tractor-achtige banden kan de truck goed uit de voeten in modderig terrein. Om in zwaar terrein de chauffeur nog verder tegemoet te komen kan die vanuit de cabine de spanning in de banden aflaten.
Check de prachtige video hieronder die de heren van TrekkerTrekker.nl maakten.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De helft van de tijd op de weg
Eén van de drie eigenaren van de Tatra Phoenix is Ton van Eijck. Hij legt uit waarom zijn loonbedrijf koos voor de Tatra: “Het transport van landbouwproducten is flink toegenomen, de tractoren zitten daardoor ruim de helft van hun tijd op de weg. Zijn ze daarvoor gemaakt?”
Ton vervolgt: “De nieuwe generatie tractoren rijden natuurlijk ontzettend goed en hebben veel vermogen. Maar daardoor zijn de kosten ook erg hoog. Wij vergelijken onze Agritruck met een tractor van 300 pk met haakarm drieasser, een zogenaamde carrier. Deze Agritruck heeft een lagere aanschafprijs.”
Op de openbare weg is de truck echter ook helemaal thuis, en ook nog eens erg comfortabel. Een slimme keuze dus van de Gebroeders van Eijck.
De banden kunnen afgelaten worden. Ook interessant: vanwege het buischassis kunnen deze brede landbouw-banden toegapst worden en blijft men binnen de 2,75 meter voertuigbreedte.
In de DAF CF-cabine is het goed toeven.
De truck is voorzien van een haakarm-systeem van VDL met geijkt weegsysteem, en een grote ‘load-sensing’ hydrauliek pomp.
Thuis op de weg en op het land!
Foto’s en video: TrekkerTrekker.nl
Lees en bekijk ook: