Een primeur: op 2 oktober is in Duitsland de eerste zelfrijdende truck van Europa gepresenteerd die autonoom rijdend de openbare weg op mag.
Na enkele demonstraties en tests van verschillende merken op afgesloten en openbare wegen in onder andere Nederland, hebben de Duitsers nu een autonoom rijdende Mercedes Actros gepresenteerd die ‘road-legal’ is. De Actros mag op een traject autobahn autonoom rijden.
Of we het willen of niet, de zelfrijdende, of autonoom rijdende truck is hiermee een feit op een stukje openbare weg in Europa.
Veel Nederlandse chauffeurs kijken met argusogen naar deze ontwikkeling. Want we zijn geen chauffeur geworden om ons letterlijk het stuur uit handen te laten nemen. Toch vinden we bij Truckstar dat we de ontwikkelingen nauwlettend moeten volgen. Daarom staat hieronder uitgebreid uitgelegd wat voor een truck Mercedes-Benz vandaag op de weg heeft gezet.
Highway Pilot-systeem
De Actros is geen truck die aanhaakt in een treintje. De truck rijdt echter wel autonoom, dankzij het zogeheten Highway Pilot-systeem. Dit bestaat uit een heel aantal sensoren en de nodige software, en neemt alle aandrijvings-, rem-, en besturingstaken voor zijn rekening.
De Actros is het Europese broertje van de Amerikaanse Freightliner Inspiration. Dit is een op de Cascadia gebaseerde truck die legaal autonoom mag rijden op bepaalde wegtrajecten in de Amerikaanse staat Nevada. Freightliner en Mercedes-Benz zijn dochters van Daimler Trucks en het is geen verrassing dat Daimler daarom ook in Europa de weg op gaat met het Highway Pilot-systeem.
Het stuur uit handen geven
De chauffeur kan na het invoegen het stuur letterlijk uit handen geven, maar moet wel blijven zitten en zijn ogen op de weg houden. De Actros heeft een vergunning gekregen van de deelstaat Baden Württemberg om op Autobahn 8, tussen Denkendorf en Stuttgart, autonoom te mogen rijden.
Wolfgang Bernard
Wolfgang Bernard, lid van de raad van bestuur van Daimler Trucks, beet het spits af. Hij reed op 2 oktober vanaf de parking bij een tankstation de A8 op richting Karlsruhe.
Op het moment dat de truck op de rechterbaan meereed met het verkeer, bood het Highway Pilot-systeem aan de rijtaak over te nemen. Met een druk op een knop bevestigde Bernard dat de rijtaak door de Highway Pilot overgenomen werden.
Vervolgens kon het stuur losgelaten worden. In de zelfrij-modus houdt de truck zichzelf binnen de lijnen en houdt ie afstand met voorgangers. Ter hoogte van de afslag naar de luchthaven van Stuttgart nam Bernard de rijtaak weer over en voegde hij uit. (Zie de onderstaande video).
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Zolang er geen werkzaamheden zijn, en de weg schoon is, kan de truck eigenhandig met het verkeer meerijden. Doemen er werkzaamheden op, of een obstakel, dan zal het systeem de chauffeur vragen het rijden over te nemen.
Daimler: ‘de machine is een betere chauffeur’
Daimler claimt dat ‘de machine’ een veiligere chauffeur is dan de mens. Daar is het laatste woord echter nog niet over gezegd.
Onder normale omstandigheden zal het systeem inderdaad sneller reageren dan de mens dat kan. Kop-staart-botsingen in beginnende files zouden grotendeels voorkomen kunnen worden, evenals ongelukken die het gevolg zijn van ongemerkt de rijstrook of rijbaan verlaten.
Maar niet iedere omstandigheid – denk aan gladheid, sneeuwbuien, klapbanden – kan voorgeprogrammeerd worden. Of het systeem voor de volle honderd procent een veiligere chauffeur is dan de mens, valt daarom te bezien.
Daarnaast maakt dit systeem – de Highway Pilot – de chauffeur allesbehalve overbodig. Slechts op de snelweg wordt het stuur overgenomen.
Lees ook:
Merendeel chauffeurs niet bang voor zelfrijdende truck
Freightliner onthult zelfrijdende truck
Eerste zelfrijdende trucks demo op openbare weg
DAF en TNO in platooning-demonstratie