Een overgrote meerderheid van de Nederlandse en buitenlandse chauffeurs houdt zich keurig aan de rij- en rusttijden.
Dat blijkt uit een grote controle die de Inspectie Leefomgeving en Transport onlangs uitvoerde. In totaal werden 190 voertuigen gecontroleerd: 88 procent reed volgens de regels.
In veertien gevallen bleek er iets mis te zijn en was er gerommeld met de tachograaf of de registratie van de arbeidstijden niet compleet.
Twee chauffeurs kregen een proces-verbaal en één truck is overgebracht naar een werkplaats voor nader onderzoek.
In Nederland kijkt de ILT naar de rij-uren van de lopende week en de genoten rust in de afgelopen 28 dagen.
Controle op meerdere plaatsen
Van de 190 voertuigen hadden er 70 een Nederlands kenteken en 120 een buitenlands kenteken. De controle vond plaats op meerdere wegen: op de A1 bij Holten, de A28 bij Nunspeet, de A12 bij Woerden en de A58 Bij Gilze.
De controle op de digitale tachograaf is een prioriteit van de ILT. Manipulatie van de tachograaf zorgt voor concurrentievervalsing, een grotere kans op ongelukken en minder arbeidsbescherming.