Het schandaal dat in de autowereld is ontstaan rond uitlaatgassen en verbruikscijfers geldt niet voor trucks.
Dat zegt een woordvoerder van TNO vandaag in een interview met de krant Trouw. Het lijkt erop dat niet alleen Volkswagen maar ook andere autobouwers hebben gesjoemeld met de uitlaatwaarden van hun diesels.
In diverse media dook vandaag de term ‘dieselgate’ daarom reeds op. Het schandaal kwam aan het licht bij steekproeven in Amerika, waarbij dieselauto’s van Volkswagen in de praktijk veel meer stikstofoxiden bleken uit te stoten dan tijdens de laboratoriumtests.
Nader onderzoek wees uit dat Volkswagen speciale software in de auto’s had aangebracht die ervoor zorgde dat de uitstoot tijdens de tests erg laag bleef; tijdens het rijden werd deze software uitgeschakeld en was de uitstoot tientallen malen hoger.
Andere autobouwers
De topman van VW is vanwege deze fraude reeds afgetreden. Maar andere autobouwers schijnen zich ook aan deze praktijken te hebben bezondigd en ook met de tests van benzineauto’s schijnt eveneens veel mis te zijn. De komende tijd zullen er ongetwijfeld nog veel onverkwikkelijke zaken boven tafel komen.
Geen dieselgate in truck-industrie
Maar de truck-industrie zal hoogstwaarschijnlijk niet worden getroffen door het dieselschandaal. In een interview met dagblad Trouw zei Gerrit Kadijk van TNO vanmorgen dat de uitlaatgassentests bij trucks heel anders gaan dan bij personenauto’s.
Anders dan bij personenauto’s wordt bij trucks de uitstoot in de praktijk getest en niet alleen in een laboratorium. Bovendien hebben de producenten van trucks er belang bij dat er goede tests worden toegepast omdat zij van hun vieze imago afwillen.
Daarom hebben zij er zelf voor gezorgd dat er zeer strenge eisen zijn opgesteld. Euro 6-vrachtwagens zijn voorzien van een zeer uitgebreid uitlaatsysteem waardoor de roetuitstoot vrijwel nul is. Ook de uitstoot van stikstofoxiden is enorm teruggebracht.
Euro 6 is Euro 6 – bij de trucks althans.
Goede wetgeving waar de industrie zelf achter staat
Volgens Kadijk laat de situatie bij trucks zien dat er heel veel te bereiken is als er goede wetgeving is en als de sector er zelf achter staat. Bij personenauto’s daarentegen heeft de auto-industrie geprobeerd strenge wetgeving zolang mogelijk uit te stellen en zijn er nog steeds geen goede eisen voor de uitstoottests. Met als gevolg dat er massa’s mogelijkheden zijn om bij de laboratoriumtests de uitstoot en het verbruik te drukken. In de praktijk zijn personenauto’s daardoor velen malen vuiler dan uit de resultaten van de laboratoriumtests blijkt.