Het Hongaarse transport-conglomeraat Waberer’s heeft in Oosterhout een vestiging geopend.
Met de vestiging in Oosterhout heeft Waberer’s haar vierde vestiging in West-Europa geopend naast Milaan, Felixstowe en Parijs.
Waberer’s heeft inmiddels flink wat werk naar zich toe gehaald in de Benelux. De vestiging in Oosterhout moet het bedrijf helpen om zendingen vanuit de Benelux efficiënter te laten verlopen.
Wekelijks tot 470 transporten vanuit Benelux
Materieel-magazine TTM meldt dat Waberer’s de afgelopen zes maanden wekelijks 460 tot 470 transporten uit heeft gevoerd vanaf fabrieken en dc’s van klanten uit Nederland, België en Luxemburg.
Deze transporten gingen naar eindbestemmingen in Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, maar ook lokaal binnen de Benelux.
Vanuit Nederland gaat het om complete machines, luchtvaartcomponenten, chemicaliën en elektronische producten. Vanuit België worden voornamelijk auto-onderdelen, voedingsmiddelen, textiel- en kunststofproducten vervoerd. Vanuit Luxemburg gaat het vooral om auto-onderdelen, metaal, staal, glas en porselein.
Niet populair onder chauffeurs
Het Hongaarse bedrijf is niet populair onder Nederlandse en Belgische chauffeurs. Het staat voor velen symbool voor de oneerlijke concurrentie met goedkoop betaalde Oost-Europese chauffeurs en een gebrek aan professionaliteit onder deze chauffeurs.
Dit getuige de speciale Facebook-pagina’s die vol staan met gestuntel en ongelukken van Waberer’s-chauffeurs.
Grote investeringen in nieuw materieel
Het bedrijf groeit echter sterk en draaide wel een omzet van 261 miljoen euro in de eerste helft van 2015. Dat is een groei van acht procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.
Afgelopen voorjaar werd de vestiging in Milaan geopend. In mei werden 500 nieuwe Schmitz Cargobull-trailers besteld en eind 2014 werden 120 nieuwe Mercedes Actrossen besteld.
Maar dat is nog niks vergeleken bij de order van duizend nieuwe DAF’s die precies een jaar geleden in Eindhoven binnenkwam. Met de levering van die trucks is bijna de helft van Waberers wagenpark van 3.500 trekkende eenheden uit DAF trucks komen te bestaan.
Lange historie
Waberer’s heeft overigens een lange historie. Die begon in 1948 met de oprichting van Volán Tefu, een Hongaars staats-wegtransportbedrijf. In 1966 werd daarnaast Hungarocamion opgericht.
Volán Tefu werd in 1994 geprivatiseerd en overgenomen door György Wáberer (en enkele zakenpartners), die in 2002 Hungarocamion er aan toevoegde. In 2003 wordt de naam Waberer’s geïntroduceerd en de naam Hungarocamion verdwijnt in 2006 voorgoed.
Rond die tijd gaan de grenzen naar West-Europa open en blijkt Waberer’s, net als talloze andere bedrijven die met Oost-Europese chauffeurs rijden, in West-Europa tegen lagere kostprijzen te kunnen werken dan de West-Europese concurrentie. Dankzij dat verschil en de economische ontwikkeling van Hongarije en andere Oost-Europese landen, heeft Waberer’s een enorme groei kunnen doormaken.