De afgelopen twee weken is het aantal storingen aan de Botlekbrug afgenomen.
Dat meldt EVO in een persbericht. De verladersorganisatie stelt dat dit goed nieuws is voor handels-en productiebedrijven, maar ‘een alternatieve route voor het vervoer van gevaarlijke stoffen bij nieuwe storingen aan de Botlekbrug blijft noodzakelijk’. EVO wil dat gevaarlijke stoffen in dat geval door de Botlektunnel vervoerd mogen worden.
Kinderziektes
EVO, naar eigen zeggen belangenbehartiger van 15.000 handels- en productiebedrijven, noemde het eerder deze maand nog verbijsterend dat het vervoer van gevaarlijke stoffen door storingen aan één brug zo’n honderd kilometer – zelfs via Noord-Brabant – moest worden omgeleid. Sinds de opening van de nieuwe Botlekbrug, begin juli, kampte deze met maar liefst zeventien storingen. Het ging daarbij om falende afsluitbomen, vogels op schakelaars of te harde wind. Tijdens deze storingen, die als ‘kinderziektes’ worden bestempeld, moesten vrachtauto’s met gevaarlijke stoffen flink omrijden aangezien zij ook niet door de Heinenoordtunnel (A29) en de Drechttunnel (A16) mogen.
Spoedoverleg
Tijdens spoedoverleg met Rijkswaterstaat benadrukte EVO dat het vervoer van gevaarlijke stoffen door de Botlektunnel tijdens storingen veiliger, sneller en milieuvriendelijker is. In Noorwegen mogen transporten met gevaarlijke stoffen bijvoorbeeld buiten de spits om door tunnels. In het Verenigd Koninkrijk vindt dit type vervoer in colonne plaats. EVO is in gesprek met onder andere Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur en Milieu om te onderzoeken of deze maatregelen ook in Nederland kunnen worden genomen.