Dwars tegen de trend van stroomlijn-torpedo’s en de focus op verbruikscijfers in, blijken de classics in Amerika onverminderd populair te zijn, zoals de Kenworth Icon 900.
Niet alleen in Europa wordt sterk naar het diesel-verbruik van trucks gekeken. Ook in Amerika is brandstof een fikse kostenpost. De zeven Amerikaanse truckmerken beconcurreren elkaar daarom al geruime tijd met rank ogende stroomlijn-modellen.
Geheel tegen die trend in, bouwen zes Amerikaanse truckmerken nog altijd hun ‘classics’. Zo heeft Freightliner bijvoorbeeld z’n Coronado en zijn er de Peterbilt 389 (opvolger van de zeer populaire 379), de Western Star 4900, de International 9900i, de Mack Pinnacle (het type met naar voren geplaatste vooras), en de Kenworth W900. Alleen bij Volvo Trucks North America is die traditie minder sterk terug te vinden.
De classics hebben hun plekje veroverd in de harten van Amerikaanse chauffeurs.
Old school rules: Kenworth W900
Kenworth heeft de W900 continu in productie sinds 1961; 54 jaar lang wordt dit model al gebouwd. Uiteraard is er technisch en onderhuids een ware revolutie geweest, maar je kunt vandaag de dag nog steeds een W900 kopen, waarvan het ontwerp dus stamt uit begin jaren ’60, eind jaren ’50.
En dat is niet zonder reden. Er is vraag naar deze trucks vanwege hun looks en het gevoel wat ze losmaken. Old-school eigenrijders en transportbedrijven hebben het er daarom graag voor over om iets hogere brandstofkosten te hebben.
Zij willen geen stroomlijn-truck. Zij willen ouderwets veel chroom, en een truck zoals een truck eruit hoort te zien. Ook zaken als automatisch schakelende versnellingsbakken worden in mindere mate gewaardeerd door deze chauffeurs. Men schakelt gewoon zelf, met een ongesynchroniseerde Eaton Fuller-bak.
Daarnaast is in de Amerika economie aangetrokken en zijn veel eigenrijders inmiddels toe aan een nieuwe truck, na gewacht te hebben met die investering.
Kenworth Icon 900
Voor deze markt lanceerde Kenworth eerder dit jaar tijdens de Mid-America Trucking Show in Louisville, Kentucky, de Icon 900. Een limited edition van de W900L.
De truck is uitgerust met talloze RVS-en chroom-details en kan in diverse kleuren en kleuren-schema’s besteld worden. Verder vallen op: Icon-merkplaatjes, koplamp-kapjes, een grote zonneklep, oranje LED-verlichting rondom en een gaaf interieur waarin tevens de nodige moderne snufjes verwerkt zitten. Onder andere in het dashboard. Daar kun je kiezen voor een zeer nieuwerwets touch-screen. Maar ook de ouderwetse voltallige klokken-batterij is leverbaar.
Chromen en RVS-details sieren de Icon 900 op alle fronten.
Oranje LED-verlichting is standaard aangebracht.
In deze uitvoering van de Icon 900 zie je het moderne touch-screen.
Dit kleurenschema werd speciaal ontworpen voor de Icon 900.
Als een koning
Onder de lange motorkap levert Kenworth in principe de Paccar MX-13-motor. Maar voor degenen die liever een ‘big-bore’ engine willen, is er bijvoorbeeld de 15 liter Cummins ISX15-motor met vermogens tot 600 pk en bijna 2.800 Nm koppel.
Daarmee krijg je het hele spul wel in beweging natuurlijk. Bovendien rij je als een koning met zo’n old school-Amerikaan, met uitzicht op de lange motorkap, in de ouderwets smalle cabine – overigens opvallend zonder stijltje in de voorruit – én voorzien van de laatste techniek.
Verder biedt Kenworth twee ruim bemeten slaapcabines van 72 en 86 inch – 1,83 meter en 2,18 meter. Op dat gebied kom je natuurlijk helemaal niks tekort in Amerika. Dat mag duidelijk zijn.
Truckstar is binnenkort te gast bij Kenworth
Truckstar is over enkele weken te gast bij Kenworth in Amerika in de staat Washington. Daar zullen we kennis maken met enkele truck-modellen en op een testbaan zelf ook mogen rijden. Tevens zijn we bij een presentatie en persconferentie met enkele top-executives van Kenworth, en zullen we een tiental van onze Amerikaanse collega-journalisten leren kennen.
Binnenkort zie en lees je meer, hier op Truckstar.nl en in Truckstar Magazine.