Gisteren diende een kort geding tegen Vos Transport Deventer wegens uitbuiting en concurrentievervalsing.
Het kort geding diende in Zwolle en was aangespannen door FNV Transport en Logistiek, zo laat de vakbond weten in een persbericht. Volgens de FNV laat Vos Transport Roemeense en Litouwse chauffeurs naar Nederland komen om binnen Nederland en vanuit Nederland ritten te rijden.
Deze Oost-Europese chauffeurs krijgen voor dit werk geen cao-salaris. Door de praktijken van Vos staat gezonde werkgelegenheid onder druk en wordt het imago van de sector beschadigd, vindt de FNV.
De bond vordert daarom naleving van de cao bij de inzet van buitenlandse chauffeurs.
‘Naleving kunnen wij zelf afdwingen’
Edwin Atema van FNV: “In de transportsector schreeuwen werknemers en nette werkgevers om naleving. Naleving van de cao kunnen wij als vakbond zelf afdwingen.”
“Gelukkig krijgen wij daarbij sinds kort hulp van de Inspectie SZW. Vervoerswetgeving en rij- en rusttijden worden gehandhaafd door de Inspectie Leefomgeving en Transport. Wij zijn dan ook blij dat ook zij deze Vos in het spreekwoordelijke vizier hebben.”
Onderzoek in Roemenië
Eerder dit jaar onderzocht FNV – Stichting VNB de werkwijze van het bedrijf en bracht daarbij een bezoek aan Roemenië. Ook de inspectiediensten doen onderzoek naar de werkwijze van Vos. Van de Inspectie SZW ontving FNV al een rapport waaruit blijkt dat de cao niet wordt toegepast op de buitenlandse chauffeurs.
Diverse buitenlandse chauffeurs verklaren volgens de FNV dat ze opdracht krijgen de rij- en rusttijden te overtreden en dat de bedrijfsvoering is gebaseerd op het niet naleven van de regels. De Roemeense chauffeurs zouden bovenop hun bruto basisloon van 200 euro per maand, een bonus van 0,203 euro per gereden kilometer krijgen, als ze meer rijden dan 3.150 kilometer per week.
Lees ook: