Er is reeds een tiental storingen geweest in de bediening van de nieuwe Botlekbrug.
Sinds de openstelling van de nieuwe Botlekbrug op 12 juli zijn er tien storingen geweest. Onacceptabel, vindt branche-organisatie TLN.
De storingen leiden tot vertragingen en lange omrij-routes voor ADR-verkeer. De brug is met name voor het (ADR-)vrachtverkeer van groot belang en iedere storing bezorgt het vervoerend bedrijfsleven economische schade.
Eilandenroute is enig alternatief
Als de Botlekbrug om wat voor reden dan ook niet beschikbaar is, rest vervoerders van die gevaarlijke stoffen niets anders dan de zogenaamde ‘Eilandenroute’ te nemen via Goeree-Overflakkee, de A29, de A59 en de A17. Een route die enkele reis tussen bijvoorbeeld Europoort en de A15 bij Sliedrecht bijna zestig kilometer omrijden betekent.
VVD-Kamerlid Barbara Visser en PvdA-kamerlid Duco Hoogland gaan schriftelijke stellen aan Infrastructuur-minister Schultz.
TLN steunt dit initiatief en stelt bovendien dat het in dit seizoen al druk genoeg is op de Eilandenroute vanwege alle vakantieverkeer.
EVO: ADR in colonnes door tunnel
Verladersorganisatie EVO gaat zelfs zover te stellen dat gevaarlijke stoffen door de Botlektunnel zouden mogen. Dit zou bijvoorbeeld in colonnes, ondere lagere snelheden moeten gebeuren.
Foto: De nieuwe Botlekbrug – hier nog in afbouw – is een enorme verbetering ten opzichte van de oude, maar dan moet de bediening wel storingsvrij zijn. (ANP)