Er zijn grote fouten gemaakt bij de tot standkoming van het hijsplan in Alphen aan de Rijn.
Dat zeggen experts tegen de NOS. In Alphen aan de Rijn draaide maandag het inhijsen van een beweegbaar brugdek uit op een ramp.
Het nieuwe brugdek voor de Julianabrug over de Oude Rijn was aangevoerd op een ponton. Vanaf het water werd het brugdeel door twee mobiele kranen opgetild, die eveneens op pontons geplaatst waren.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Geen houden meer aan
Op videobeelden van de hijsoperatie is te zien dat één van de kranen – de achterste – sneller indraait dan de andere. Moeilijk is te zeggen waar dit aan lag.
Feit is echter dat er vanaf het begin geen houden meer aan was. Het brugdek zwenkte naar het midden, botste tegen de mast van de kraan in kwestie en deed de gehele kraan omvallen. Gevolgd door het brugdek en de tweede kraan.
Op deze overzichtsfoto is goed te zien dat het brugdek een korte, enkele reis heeft afgelegd van zijn bokken op één van de pontons naar de huizen op de oever van de Oude Rijn. (ANP)
Hijsplan had niet goedgekeurd mogen worden
Experts zeggen dat het hijsplan nooit goedgekeurd had mogen worden. Jaap Zwagerman, van het gelijknamige hijsbedrijf, zegt tegen de NOS: “De opdrachtgever had het hijsplan nooit mogen goedkeuren.”
“Los daarvan had iedereen, van aannemer tot machinisten, ‘nee’ moeten zeggen, omdat de gekozen aanpak onverantwoord was. Men is uitgegaan van een stabiele ondergrond, maar voor kranen op pontons gelden andere maatstaven. Deze kranen zijn stuurloos zodra de ondergrond niet meer waterpas is. De machinist kan de kraan dan niet meer corrigeren.”
Zwagerman had meegedongen om de klus te krijgen.
Goed nieuws is dat er geen doden of gewonden zijn gevallen bij de ramp. Dat is een wonder, aangezien de omgeving niet op voorhand geëvacueerd was. Alleen een hond zou zijn omgekomen.
Openingsfoto: De Oude Rijn is voorlopig gestremd voor het scheepvaartverkeer. (ANP)