Een volslagen uitontwikkelde truck, dat is de nieuwe DAF XF. Dat wordt genieten dus tijdens deze test, maar is er echt niets meer beter kan?
Uitstekend wonen en werken
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Als chauffeur kun je in de XF 460 Space Cab goed werken en prettig wonen. En je baas houdt met dit voertuig qua investering het walletje bij het schuurtje. Dat is precies wat DAF voorheeft met de truck. De Space Cab is al sinds jaren het werkpaard binnen de DAF-familie.
Maar wel een heel prettig werkpaard. De Space Cab geeft heel veel binnenruimte voor zijn geld. Door de laatste update naar Euro 6 oogt de cabine weer fris en modern met het kleine wangetje boven de wielkasten en de gewijzigde deuren. Dat verhult een beetje dat de cabine bijna vier centimeter de hoogte in ging ten opzichte van het chassis. Dat was nodig om vanwege de Euro 6 techniek de extra componenten aan de motor zoals de uitlaatgasrecirculatie (EGR) en de variabele turbo te kunnen plaatsen.
Een iets verhoogde cabine, maar een riante en prima instap; die is nog altijd perfect voor elkaar.
Nóg lekkerder sturen
Om de grotere cooling package (plus 35 procent ten opzichte van de vorige versie) slim te positioneren, kreeg de auto een nieuw chassis. De langsliggers zijn onder de cabine in een soort Y-vorm uit elkaar gezet zodat de nieuwe koelelementen breder en dus lager konden worden.
Die extra centimeters overdwars leverde ook een nieuwe vooras op en een grotere spoorbreedte. De chauffeur merkt dat aan nog meer stuurprecisie en stabiliteit. Een DAF stuurde altijd al fijn maar samen met het andere stuurhuis op een plaats meer naar achteren, is dat nu nog verder verbeterd.
De werkplek is er alleen maar weer beter op geworden: een heerlijke cockpit, die in dit exemplaar een zilver-kleurige finish heeft.
Veiliger
Net zo belangrijk is dat DAF bij deze vernieuwingen ook de kans heeft aangegrepen om de trekker veiliger te maken. De truck heeft een voorziening waarbij de cabine bij een frontale klap op een gecontroleerde manier in zijn geheel naar achteren schuift, tot aan het kopschot van de oplegger aan toe.
Dat is een veilig idee. Tenslotte komt het ontwerp van deze stuurhut nog uit de tijd van de topsleeper. Om bij die korte cabines van dit inmiddels allang vergeten concept nog een beetje ruimte over te houden, liet DAF destijds de stuurstang op slechts 7 centimeter van de voorkant door de bodemplaat omhoog komen. De plaats van de stuurstang bepaalt de plaats van de pedalen en daarmee de ruimte voor de stoel en uiteindelijk de breedte van het bed. Dat is het geheim van de ruimte in de cabine maar daardoor zit de chauffeur relatief ver naar voren. Met de nieuwe ingebouwde kreukelzone zit hij daar nu lekker veilig.
Als chauffeur zit je in de nieuwe XF is veiliger dan voorheen, en we verbazen ons erover dat DAF dit belangrijke aspect niet meer benadrukt.
Alles onder de loep
Met zo’n goed doordachte cabine is het niet vreemd dat DAF de grootste vernieuwingen allemaal diep in het inwendige van de truck doorvoerde. Daarbij is alles onder de loep genomen. Zo reden wij met de nieuw ontworpen multi-link achteras. Die zorgt niet alleen voor meer stabiliteit maar is ook in totaal 45 kilo lichter dan zijn voorganger en vraagt minder olie. Geen wonder dat onze truck niet meer dan 7.380 kilo op de schaal kon brengen. Alle technische veranderingen hebben de truck als werktuig naar een hoger plan getild. Dat is in deze praktijktest te zien.
Vooruitgang met MX-13-motor
Natuurlijk verwachtten we veel van de Euro 6 MX-13-motor. Zijn Euro 5 ATe-voorganger deed het al erg goed, maar met de Euro 6-versie onder de cabine heeft DAF flinke stappen vooruit gezet. Om te beginnen met een nieuwe inspuiting, een nieuwe variabele turbo, een nieuwe behandeling van de inlaatlucht en een vernieuwde schakeltechniek.
Ondanks Euro 6-componenten heeft DAF het gewicht van de XF goed binnen de perken weten te houden.
Relatief weinig brandstof
Al die veranderingen hebben geleid tot een zeer goed werkende truck met een soepel reagerende krachtige motor met – in 460 pk-uitvoering – een koppel van 2300 Nm bij 1000-1425 toeren. Bovendien verbruikt de truck relatief weinig brandstof. Wij verstookten 117 liter op de route van 380 km en dat is goed (31,64 l/100 km).
Opvallend genoeg gebruikt de MX-13 Euro 6 daarbij ook veel minder AdBlue dan we gewend waren bij Euro 5. Wij tankten na afloop slechts 5,3 liter: 2,91 procent van het brandstofverbruik. We hebben nog niet eerder zo’n laag verbruik gemeten. In combinatie met de standaard zestig liter tank heb je zo maar liefst ruim negenduizend kilometer lang geen omkijken naar het uitlaatgasreinigende goedje in deze XF. Een knappe prestatie.
Een AdBlue-‘bel’ van zestig liter inhoud hangt slim weggewerkt onder de cabine.
Hoge gemiddelde snelheid
Over de snelheid waarmee je met deze truck kunt werken, zijn we ook goed te spreken. We reden het rondje in 302 minuten. Dat is 75,62 km/h gemiddeld: een prima transportsnelheid gezien de zwaarte van de route.
Dat lukte vooral zo goed omdat we bij hoge snelheid de combinatie uitstekend in bedwang konden houden. Zonder de voetrem aan te raken, holden wij op de terugweg naar Luik steady met 89/km/h naar beneden. Gewoon met de standaard motorrem, de 500 kW sterke MX Engine Brake. Een extra voordeel van op die manier remmen is dat de pk-fabriek lekker warm blijft en daarna direct weer lekker kan trekken.
Vloeiende ‘harde’ schakeling
Overigens vaak na eerst nog wat meters stationair gedraaid te hebben in de EcoRoll-stand. Tegelijkertijd heb je zo als chauffeur de optimale zekerheid dat je schijfremmen lekker koud blijven en dus bij een onverhoopte noodsituatie optimaal hun best voor je kunnen doen zonder fading.
Ook de nieuwe ZF AS Tronic met 12 geautomatiseerde versnellingen draagt bij aan snel en zuinig rijden. Die legt de twee hoogste gangen erin zonder te hoeven ontkoppelen. Dat heet FastShift waarbij een handjevol extra elektronica minuscuul kort de brandstofinspuiting wegneemt en ZF precies op het juiste toerental ‘hard’ laat schakelen. Zonder te knarsen en met een minimaal tractieverlies.
Complete uitrusting
De DAF XF is compleet uitgerust, maar de vraag is waarom enkele opties niet standaard zijn. Zoals de verstelbare dakspoiler met zwengel die het afstellen tot een peulenschil maakt. Dat zou gewoon standaard moeten zijn. De chauffeur kan weer wel zelf kiezen uit vier dubbele of acht enkele DIN-openingen om apparatuur weg te werken. Optioneel is ook de bochtverlichting die aangaat bij het bewegen van het stuur of de bediening van het knipperlicht. Slim is ook dat ze allebei aangaan, als je de achteruit inschakelt. De brede bundels licht aan weerszijde van de truck zijn heel fijn tijdens het manoeuvreren.
Niet standaard maar wel op onze testauto waren de vollucht geveerde cabineophanging, de compressor koelkast, een tweede USB ingang voor de doorkoppeling met de muziekfabriek, de eerder genoemde bochtverlichting, LED koplampen met sproeier, de luxe extra comfort stoelen met verstelbare schoudersteun en de navigatie en handsfree bluetoothkoppeling met je mobieltje. Allemaal prettige en praktische zaken waar we met ons kritische oog niets op konden afdingen.
Staan gaat best in de Space Cab!
Bed: beter, best
Het bed van tachtig centimeter met een vijftien centimeter dikke koudschuim matras was altijd al superieur aan veel andere merken. Die matras is nu verlengd tot 220 centimeter! Daarvoor offer je wel de ruimte voor een eventuele kluis op. De XF heeft al sinds jaren een bijna vlakke vloer en een zeer redelijke sta-hoogte. In ieder geval meer dan genoeg hoogte voor veel bergruimte in de verlichte kastjes boven de voorruit.
Behalve de ruimte valt deze standaardcabine ook op door het ontbreken van rammeltjes en andere onbedoelde geluiden. Het is lekker stil binnen. Het grote zonnegordijn heeft links een extra schermpje om hinder van het laatste straaltje laaghangende zon te elimineren. Het ziet er wat lullig uit maar het werkt wel. De twee stevige gordijnen die in de laatste centimeters achter elkaar langs schuiven laten geen licht door en de opstaptreden hebben afrondingen die voorkomen dat je schoenen de lak beschadigen. Het zijn allemaal voorbeelden van een auto die in de lange jaren van zijn bestaan echt dóór en dóór uitontwikkeld kon worden door goed naar de chauffeur te luisteren.
DAF staat bekend om haar heerlijke bedden.
Wat kan beter?
Natuurlijk zijn er ook zaken waarvan wij zeggen: Kan dat niet anders? Waarschijnlijk is het antwoord ja, maar huist er bij Paccar iemand die onmiddellijk vraagt hoeveel auto’s DAF méér denkt verkopen als ze dat veranderen. En die vraag is niet altijd even eenvoudig te beantwoorden…
Maar toch, 26 jaar geleden was een interieur met onbeklede plaatdelen heel normaal. In 2014 is dat nauwelijks meer te handhaven. We zijn in deze DAF met de automatische schakeling van de AS Tronic zeker niet teleurgesteld. Maar hoeveel zuiniger zou die nog werken als DAF ook een systeem had dat een helling of afdaling van tevoren kan zien? Andere merken hebben dat nu al, hoewel DAF er in 2015 ook mee op de proppen zal komen.
Ook jammer is dat de DAF stoelen geen leuningontgrendeling aan de binnenkant hebben. Dat vergemakkelijkt de verstelling als je onder het bed moet zijn.
DAF Night Lock
En dan DAF’s Night Lock, die tuinhekschuifjes die tijdens het slapen ongenode gasten buiten houden. DAF is terecht trots dat zij als enige fabrikant het euvel van inbraak afdoende heeft aangepakt. Waarbij we wat flauw zouden kunnen opmerken dat in ieder geval de vórige generatie DAF-sloten wel een dergelijke voorziening kon gebruiken.
Het is zeker afdoende. Maar toch zijn wij niet onder de indruk. Want jammer genoeg werken ze alleen van binnenuit. En we kunnen ons voorstellen dat andere fabrikanten zoiets niet op hun auto willen zetten zonder een voorziening die het mechanisme bij een botsing automatisch weer ontgrendelt. DAF waarschuwt alleen met een sticker dat je de pennen tijdens het rijden beter niet kunt gebruiken. Absoluut waar! Want net als de inbreker komt ook de reddingswerker er anders niet in. En waarom geen gasdetector als vast onderdeel van Night Lock?
Het verdient de sterke aanbeveling het Night Lock alleen tijdens het overnachten te gebruiken. Het systeem is namelijk écht heel goed.
Praktijk
Het rijden met de DAF 460 Space Cab Euro 6 is een uiterst plezierige aangelegenheid. Dit ondanks wat oponthoud op de route, met een file op de heenweg op de rondweg van Luik en op de terugweg file bij de aankomende tunnel door Maastricht.
Bij onze klim in de Ardennen heeft de MX-13 een goede indruk achter gelaten. De stijgsnelheid was met 46 km/h precies wat het moest zijn, waarbij de 462 pk sterke trekker in de negende versnelling met 1.300 toeren in slechts 322 seconden naar boven tijgerde. Het bewijs van veel vermogen bij lage toerentallen.
De afdaling op de terugweg was helemaal een feest op de secondaire en tertiaire remmen. Wel merk je dat door de lengte van de afdaling het remvermogen wat afneemt omdat met name de intarder zijn warmte kwijt moet. Dat lukte doordat de auto zelf naar de elfde versnelling terugschakelde zodat de combinatie onder de negentig kilometer per uur blijft. Dat geeft een veilig gevoel. Temeer daar je altijd nog het volledig vermogen van je lekker koude schijfremmen achter de hand hebt.
Conclusie:
De DAF XF 460 Euro 6 Space Cab is een fijne auto. De truck combineert voldoende vermogen en een soepel rijgedrag aan een goed verbruik. Hij stuurt fijn en heeft voldoende ruimte om te wonen. Er zijn merken die meer elektronica en mogelijkheden rond de chauffeur inbouwen. Maar met wat DAF biedt, kun je zonder meer je werk goed doen en is je muziekje in orde. Fijn daarbij is, dat het allemaal zonder instructieboekje te begrijpen en te bedienen is.
Uiteraard ziet dit testmodel er wat kaal uit, zo zonder zonneklep. Maar een heerlijke, lekker rijdende, goed sturende en scherp schakelende auto is het sowieso!
Echt af
In feite is de DAF XF al jaren echt af. Het is immers alweer ruim 25 jaar geleden dat we afscheid namen van zijn voorganger. Maar je kunt natuurlijk alleen zo lang met een cabine doen als het oer-ontwerp zowel goed gekozen is, als ruimte voor verfijning biedt. Dat eerste begreep DAF in 1987 al heel goed door vanaf de eerste tekeningen van de toenmalige 95 de chauffeur centraal te stellen.
Van de vele verfijningen sinds die tijd is de verlenging van de cabine met twintig centimeter het beste voorbeeld. Die dateert uit 1994 en staat nog steeds aan de basis van alle huidige XF-cabines. Sinds dit jaar kreeg de cabine nieuwe deuren met een raam uit één stuk. Volgens veel chauffeurs had dat jaren eerder mogen gebeuren. Maar zo werkt het niet altijd in Eindhoven. De fabriek gaat voor bewezen kwaliteit en maakt er geen geheim van niet ten koste van alles voorop te willen lopen.
Verbruiksgegevens
Bergtraject Ardennen
Afstand: 146,3 km
Verbruik: 39,23 l/100 km = 1 : 2,55
Gemiddelde snelheid: 75,93 km/h
Vlakke weg tussen Asten en Luik
Afstand 233,8 km
Verbruik: 25,56 l/100 km = 1 : 3,91
Gemiddelde snelheid: 77,25 km/h
Weersomstandigheden: ’s Morgens nevel en 13 graden, daarna zonnig met enige wind uit het westen, temperatuur onderweg opgelopen tot 26 graden Celsius
Rijstijl: anticiperend met cruise control, op vlakke weg ingesteld op 80 km/h. In de Ardennen wat hoger, op 85 km/h ingesteld. Downhill control op 89 km/h.