De chauffeurs die vaststaan in de kilometerslange files bij Calais en Duinkerken voelen zich gegijzeld. Ze kunnen geen kant op, de hitte is moordend.
Namens de facebookpagina Chauffeursnieuws heeft Jacques van der Linden een dringende oproep de wereld ingestuurd: ,,Heel Europa bereidt zich voor op een aantal bloedhete dagen. Werk- , school- en sport schema’s draaien volgens een tropenrooster. Er staan echter op dit moment duizenden vrachtauto’s vast bij Calais en Dover. Chauffeurs zitten in een moordende hitte in hun cabine te wachten tot ze verder kunnen. En niemand die hier hulp biedt en zelfs maar aandacht aan besteedt. Onverantwoord.’’
Dat er niet naar de chauffeurs wordt omgekeken, is niet helemaal waar. Het Rode Kruis en de brandweer delen water uit, zowel aan de Franse als de Engelse kant van het Kanaal. NOS Journaal en Hart van Nederland hebben chauffeurs in de file opgeroepen zich te melden omdat ze er vandaag uitgebreide items aan willen wijden.
De oorzaak van de ellende is de staking van het MyFerryLink-personeel. Zij willen hun acties uitbreiden naar Duinkerken, maar schijnen ook zelf vast te staan in de enorme verkeerschaos tussen Calais en Duinkerken.