TLN wil dat de Europese controlediensten begrip tonen voor rijtijd-overtredingen als gevolg van de chaos in Calais deze week.
De afgelopen dagen zijn Nederlandse chauffeurs en vervoerders zwaar getroffen door de blokkades en stakingen van Franse arbeiders in Calais. De wachttijden liepen op tot wel tien uur, zo verklaart branche-organisatie TLN.
Chauffeurs werden geconfronteerd met zeer onveilige situaties, maar een deel loopt nu ook nog eens het risico op een boete voor overtreding van de rij- en rusttijdenregeling. Chauffeurs hebben veel langer ‘doorgereden’ doordat zij in de file slechts konden aansluiten.
Beroep op Schultz en Europese Commissie
TLN doet daarom een klemmend beroep op minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu om bij de Europese Commissie in Brussel ervoor te pleiten dat de ruimte die de wet biedt voor coulance bij onvoorziene omstandigheden in de handhaving van de rij- en rusttijden ook daadwerkelijk gebruikt wordt.
Calais onwerkbaar en onveilig
Chauffeurs en ondernemers doen er intussen alles aan om te voorkomen dat vluchtelingen zich verschansen in hun voertuig. Zij nemen preventieve maatregelen, variërend van niet meer stoppen binnen een straal van 150 kilometer van Calais tot het in detail uitvoeren van de Code of Practice opgesteld door de UK Border Force.
Desondanks is de situatie rond Calais onwerkbaar en onveilig. TLN is dan ook ontzet dat chauffeurs daarbovenop hoge boetes kunnen krijgen voor overtredingen van de rij- en rusttijdenregelgeving, waarop zij geen invloed hebben kunnen uitoefenen.
De gevolgen van de situatie in Calais worden zo weer afgewenteld op de transportsector.
Het treinverkeer door de Kanaaltunnel was afgelopen dinsdag helemaal stil komen te liggen.
Lees ook: