DAF-dealer Truckland en Estepe hebben een zeer wendbare DAF LF ontwikkeld met gestuurde naloopas of voorloopas.
DAF Trucks levert de nieuwe Euro 6 LF niet meer af-fabriek met een gestuurde voor- of naloopas. Toch blijkt er markt voor deze wendbare LF’s te zijn, waarop Truckland en ombouwspecialist Estepe uit Heesch besloten de handen ineen te slaan.
Zij ontwikkelden in nauwe samenwerking met DAF Trucks, een 22,5 tons DAF LF chassis met naar keuze een gestuurde zes tons voor- of naloopas. In het DAF-jargon is dat een FAN of FAG.
In de binnenstad komt deze LF pas echt tot zijn recht.
Met DAF vooras
Mede dankzij klanten zoals de Gemeente Amsterdam, ICOVA en Clean Mat, en de medewerking van de opbouwers Geesink, Haller, BekkerLaGram en HIAB / Vossebelt, was het mogelijk deze voertuigen te ontwikkelen.
De nu ontwikkelde, gekeurde en gehomologeerde toepassing is gebaseerd op de originele gestuurde zes tons DAF vooras met een hydraulisch stuursysteem van ZF en Wabco remcomponenten.
Dit pakket past probleemloos op de door DAF aangeboden 16 tons 4×2 LF, met een PX 7 dieselmotor. Waarbij de klant kan kiezen voor een wielbasis van 4 tot 6,40 meter bij de FAG en 3,70 tot 5,35 meter bij de FAN. Tevens zijn er meerdere cabine-uitvoeringen, linkse- of rechtse besturing en de drie typen versnellingsbakken – handgeschakeld, AS-Tronic en Allison automaat – leverbaar.
De voordelen op een rijtje
Wendbaar truckje
Het voordeel van deze nieuw ontwikkelde DAF LF is dat ie uiterst wendbaar is. De compacte maatvoering, de standaardbreedte van 2,35 meter, maximale wielinslag en de extra gestuurde as, maakt de truck zeer geschikt voor werk in de binnenstad.
Daarnaast is het GVW vergeleken met de vorige versie FAN (21 ton) en FAG (21,6 ton) verhoogd naar 22,5 ton. Vooral binnen de reinigingswereld, maar ook in de drankendistributie bestaat er veel belangstelling voor dit type voertuigen.
Ook buiten de landsgrenzen is er belangstelling voor de nieuwe DAF LF-oplossing, zoals in Groot Brittannië.
Via de dealer bestellen als 4×2
De DAF LF 4×2 kan normaal via de dealer besteld worden. Daarbij zijn het opbouwvriendelijke chassis plus bijbehorende gatenpatroon en het benodigde stuurhuis direct geschikt voor de latere as-aanpassing.
Het gebruik van standaard DAF-componenten draagt bij aan acceptatie en servicemogelijkheden voor en door de DAF-dealer. Met deze optie bieden DAF, Estepe en Truckland gezamenlijk een maatwerkoplossing binnen een nichemarkt waar diverse opbouwers hun toepassingen voor kunnen leveren.
In het afgelopen jaar werd de totale ontwikkeling afgerond inclusief de voorgeschreven testen. Dit resulteerde in een LONO, Letter Of No Objection, een verklaring van DAF, de noodzakelijke Vehicle Type Approval en Certificate of Conformaty. Nu de totale goedkeuring een feit is kan de verkoop wereldwijd ingezet worden.