De firma Troost Transport en Sierbestrating uit Staphorst heeft een uiterst wendbare trekker-oplegger-combinatie in de gebruik genomen.
Aangezien de truck ingezet wordt in de rijdende melkontvangst (RMO), en veel op krappe boerenerven komt, was het zaak voor Troost om een zo kort en wendbaar mogelijke combinatie samen te stellen. In plaats van de traditionele motorwagen-aanhanger, koos men voor een trekker met oplegger.
P410 met korte wielbasis
Die trekker werd een Scania P410 met een korte wielbasis van 3,30 m. De P-serie garandeert een makkelijke instap, en de 13 liter-motor verzorgt met 410 pk genoeg vermogen.
Overigens is dit een SCR-only motor, die geen uitlaatgas-nabehandeling nodig heeft om toch de Euro 6-norm te halen. De P410 heeft een negen tons vooras.
Een kort en wendbaar spulletje
36.000 liter
De Hobur-oplegger heeft een inhoud van 36.000 liter en heeft een VSE elektrisch-hydraulisch stuursysteem, dat de voorste en achterste as bestuurt. De trailer-wielbasis is 4,60 meter. De Hobur werd opgebouwd door Burg in Barneveld.
Alles bij elkaar opgeteld staat er een korte en wendbare truck van slechts 11,40 meter lengte, en met een leeggewicht van slechts 14.560 kilogram. De trekker weegt bijna 7.000 kilogram en werd geleverd door Scania Joure.
Troost Staphorst
Troost Transport en Sierbestrating uit Staphorst maakt onderdeel uit van Coöperatieve Vervoers Groep – CVG. Het bedrijf rijdt rauwe melk van veehouders naar de productielocatie van Friesland Campina. Tevens is het bedrijf actief in de handel van sierbestrating.