Freightliner heeft de eerste zelfrijdende truck van Amerika gepresenteerd: de Freightliner Inspiration.
De Freightliner Inspiration is de eerste zelfrijdende truck in Amerika die road-legal is, oftewel die de openbare weg op mag, vooralsnog in de staat Nevada.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Partnership tussen chauffeur en truck
“De truck moet gezien worden als een partnership tussen chauffeur en truck, en niet zozeer als een zelfrijdende truck”, zegt Mary Aufdemberg, Director Product Marketing bij Freightliner Trucks.
De Inspiration is nog niet te koop, maar Freightliner zegt dat de investering in de truck voor transportbedrijven zich in de toekomst wel terug zal verdienen.
Vooralsnog zal de Inspiration zich mengen in het verkeer in Nevada zodat technici van Freightliner de inzet en het functioneren van de truck verder kunnen verfijnen.
Vooralsnog alleen op de wegen in de staat Nevada: de zelfrijdende Freightliner Inspiration.
Groots op de Hoover Dam
De Freightliner Inspiration werd in eerste instantie gepresenteerd in Las Vegas met de neus gecamoufleerd en later – op 5 mei – zonder camouflage tijdens een ceremonie bij de Hoover Dam.
Die locatie was uitgekozen omdat die Amerika’s vermogen om groots te denken en te doen symboliseert. De Hoover Dam werd in slechts vijf jaar gebouwd tijdens de grote depressie in de jaren dertig.
De Inspiration reed over de Hoover Dam, die voor de gelegenheid dienst deed als bioscoop-scherm.
Op kenteken
Het Nevada Department of Motor Vehicles heeft een kenteken afgegeven voor de truck, dat eerder op de dag door de gouverneur van Nevada, Brian Sandoval, op de auto geschroefd werd.
De Inspiration is gebaseerd op de populaire Cascadia.
Highway pilot
De Freightliner Inspiration is uitgerust met zogeheten ‘highway pilot’-sensoren en techniek reeds aanwezig op de Cascadia Evolution. De highway pilot verbindt een aantal geavanceerde camera’s met lane stability, collision avoidance, speed control, de remmen, de besturing en andere systemen.
Deze combinatie creëert een ‘Level 3 autonomous vehicle operating system’ dat op veilige wijze de truck kan rijden onder verschillende rij-omstandigheden op de highway.
Momenteel zijn er twee van deze trucks en: “de chauffeur is een cruciale schakel in het samenwerkende systeem”, zegt Richard Howard, Senior Vice President Sales & Marketing bij Daimler Trucks North America.
Freightliner valt onder Daimler Trucks North America. Veel techniek wordt gedeeld tussen Noord-Amerika en Europa, waar Mercedes-Benz het grote truckmerk is onder de Daimler-vlag en ook vergevorderd is met zelfrijdende trucks.