De bouw van een nieuwe brug voor de A9 over het Amsterdam-Rijnkanaal schiet op en levert mooie plaatjes op.
Rijkswaterstaat bouwt momenteel een enorme nieuwe brug over het Amsterdam-Rijnkanaal. De brug wordt onderdeel van de nieuwe verbinding van de A9 naar de A1 bij knooppunt Diemen, en wordt aangelegd direct ten zuiden van de bestaande Muiderbrug.
Schiphol-Amsterdam-Almere
De bouw is op zichzelf al een mega-klus en maakt deel uit van het grootste wegenbouw-project uit de Nederlandse geschiedenis: de verbreding van de A9, A10 Zuid en Oost, A1 en A6: oftewel de verbinding Schiphol-Amsterdam-Almere – SAA.
Rondje rond de bouw, check onderstaande foto’s
Onlangs liepen we een rondje rond de bouwplaats en maakten we onderstaande foto’s van dit mega-project.
De brug wordt gebouwd volgens de vrije voorbouwmethode. Naast de enorme pijlers op de oever zijn verder geen pijlers in het water nodig. Zo wordt het scheepvaartverkeer niet gehinderd in de doorgang en wordt de hinder voor de scheepvaart tijdens de bouw tot een minimum beperkt.
Het startpunt is een stuk brug op een pijler op iedere oever van het kanaal. Zogeheten voorbouwwagens leggen iedere week in totaal 24 tot 30 meter aan de bruggen. Deze wagens zijn een soort rijdende bekisting, waarin staal wordt gevlochten en daarna beton wordt gegoten. Is het stuk beton af, dan rijdt de voorbouwwagen door om het volgende deel te bouwen.
Vanaf het zogenaamde hamerstuk wordt de rest van de brug gebouwd en groeit de brug vanaf twee kanten stukje bij beetje. Midden boven het water komen de helften bijeen.
Voor het transport is de bouw een opsteker want er moeten enorme hoeveelheden materiaal aangevoerd worden. Een belangrijk deel gebeurt met trucks.
Ook het zwaar- en speciaaltransport wordt ingeschakeld voor het brengen en halen van kranen, graafmachines en ander materieel. Hier komt een combi van Gebr. Lafeber het terrein opgereden.
De brug bestaat eigenlijk uit drie bruggen: één brug voor verkeer richting Schiphol, één voor verkeer richting Almere en één voor een wisselstrook.
Deze foto is ophetzelfde punt genomen als de vorige foto maar iets naar rechts gekeken. Duidelijk is te zien dat het rechterdeel het verst gevorderd is. Overigens komt er een flauwe bocht in de brug te liggen.
Vanaf het zuiden gezien, naar het noorden kijkend is de bestaande Muiderbrug zichtbaar en het resterende gat tussen de twee helften van de nieuwe brug. De nieuwe brug over het Amsterdam-Rijnkanaal wordt 280 meter lang, waarvan 140 meter boven het water.
Ook voor mobiele kranen is er werk bij de aanleg.
Zware kippers rijden af en aan.
Hogesterkte-beton voor een slanke brug
Het bouwwerk zal bestaan uit 19.000 m3 beton. Daarvan is 14.000 m3 hogesterkte-beton. Dit materiaal is veel sterker dan gewoon beton. Zo is het mogelijk om een slankere brug te ontwerpen die wel sterk genoeg is om het verkeer te dragen.
Zonder brug zou aansluiting A1-A9 bottleneck blijven
Zonder de nieuwe brug over het Amsterdam-Rijnkanaal zou de aansluiting van de A9 op de A1 bij Diemen een grote bottleneck blijven.
De nieuwe brug wordt voor het vrachtverkeer dan ook een uitkomst. De A9 wordt een beter alternatief en chauffeurs zullen makkelijker de regio Amsterdam kunnen bereiken en minder kostbare rijtijd verliezen. Bovendien zullen de gevolgen van ongelukken met een robuuster weggennet rond de hoofdstad in de toekomst minder heftig zijn.
Wil je de bouw van de brug en het SAA-project verder volgen? Het Bezoekerscentrum SAA houdt een interessante facebook-pagina bij en een mooie website waar geregeld nieuwe foto’s, video’s en interessante weetjes op worden gedeeld.
Lees ook: