De eerste finaledag van de Scania YETD is voor Danny Henskens niet zonder hobbels verlopen.
Een dag vol uitdagingen voor de Nederlandse YETD-finalist Danny Henskens. Zo bleek zijn truck na afloop de verbruiks- en defensief rijden-test in ‘Power Mode’ te staan terwijl hij zelf van tevoren niets had hoeven instellen. Daarmee kan hij meer verbruikt hebben dan noodzakelijk was.
Een officieel protest mocht ingediend worden, en de jury gaf toe dat er wellicht één procent meer brandstof verbruikt was maar dat er geen compensatie gegeven werd. Zijn score voor defensief rijden – ook zwaarwegend – was echter een tien. Beter kan niet.
Voor het rijden op de openbare weg wordt eerst een duidelijke uitleg gegeven door een dame van de jury.
Rustig een bocht door cruisend begint Danny aan zijn rijtest op de openbare weg waar brandstofverbruik en defensief rijden getest worden.
We gaan gewoon weer verder!
“Ik kan er verder niet over inzitten”, zegt Danny tegen ons met een grote glimlach. “We gaan gewoon weer verder!”
En dat deed hij met volle overgave. “De eerste hulp-oefening ging goed, daar ben ik heel netjes doorheen gekomen. Ik zat niet bij de eerste drie, maar veel kan het niet schelen.”
Lading zekeren
“Maar het lading zekeren vond ik moeilijk. Dat is niet mijn sterkste punt. In die oefening werd van tevoren uitgelegd dat het zwaartepunt erg hoog in die kist zat die we moesten zekeren. Ik was heel snel klaar volgens de jury, maar ik had eigenlijk nog één band over de kist moeten trekken.”
Toch was Danny’s oplossing niet slecht door drie lege pallets tussen de kist en het kopschot te leggen en de kist op die manier, en met twee kruislings gespannen banden op te sluiten.
“Uiteindelijk hadden drie banden van links naar rechts over de kist heen ook volstaan, zo legde de jury uit”, zegt Danny.
Danny begint aan het vastzetten van de kist met de eerste spanband. Langs de achterkant trekt Danny op deze wijze twee banden, kruislings, met hoekstukken. Danny gebruikt de zogeheten ‘lashing capacity’ van de banden, oftewel de trek-capaciteit in de lengterichting van de banden. Hier zijn sterker dan de zijdelingse capaciteit. Als laatste legde hij drie europallets zonder tussenruimte, klem tussen de kist en het kopschot.
Aan support geen gebrek. Onderdeel van het supporteam zijn Danny’s ouders, Jan en Gerda Henskens.
Nog niets verloren
Danny’s laatste oefening vandaag was de vehicle check. Hoe die is verlopen horen we vanavond pas. Vanavond wordt in grote lijnen ook de tussenstand bekend gemaakt door de jury.
Volop spanning dus, voordat morgen de grote afval-race begint. Voor Danny is er nog niets verloren!
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Scania maakt deze video van vandaag. Vergeet ook niet morgen via Truckstar.nl live de finale te kijken! Die begint om 13:50.