ADJ Milieutechniek uit Werkendam heeft twee vier-assige MAN TGS-trucks in gebruik genomen.
Het gaat om een TGS 35.440-motorwagen en om een TGS 37.440-motorwagen. Beide trucks hebben een gecompliceerde opbouw van Van de Pol Voertuigtechniek.
Gestuurde achteras
De MAN’s hebben beide gestuurde achterassen voor een betere draaicirkel. Daarmee kan de chauffeur makkelijker manoeuvreren rondom inspectieputten om met de geavanceerde rioolhaspel te werken. Bovendien worden bij de truck met de tridem-opstelling de assen dusdanig belast dat er meer water worden meegenomen.
De Van de Pol-opbouw bij deze TGS is een combinatie van een rioolcombi, vacuüm- en spuitwagenopbouw.
Water
De nieuwe voertuigen hebben water nodig om onder hoge druk wegen te ontdoen van allerhande vuil, bijvoorbeeld olie, en om slibresten te kunnen afvoeren. Dit laatste kan zijn naar aanleiding van een chemicaliën-spill in het riool.
Christiaan de Jong van ADJ Milieutechniek: “In dat geval worden wij er meteen bij geroepen en moeten we in hoog tempo aan de slag met onze rioolcombi’s”.
Ook hier een gecompliceerde opbouw. Prettig is daarnaast de frisse en opvallende rode huisstijl waarbij bumpers, spiegels, zonneklep en andere details niet overgeslagen zijn.
Op afstand bedienen PTO
De trucks van ADJ Milieutechniek doen veel werk in stedelijke gebieden, zoals bijvoorbeeld tankreiniging bij tankstations. MAN-dealer Rosier van den Bosch kon een speciale NMV-PTO leveren waarmee zowel de PTO als de motor van de vacuümpomp op afstand kunnen worden uitgeschakeld, ideaal voor momenten waarbij de pompen niet hoeven te draaien. Dat scheelt in geluids- en milieubelasting en het bespaart brandstof.
“We zijn hiermee klaar voor eventuele strengere milieumaatregelen tegen vrachtwagens in binnensteden”, zegt de Jong.
De verwachting is dat de nieuwe MAN’s technisch gezien makkelijk tien tot vijftien jaar mee gaan, en de opbouw, die uit hoogwaardig RVS is gemaakt, zelfs nog langer. “Zo lang, dat we na tal van jaren de opbouwen wellicht zo weer kunnen overzetten op de volgende MAN.”
Een mooi stel, de twee nieuwe Euro 6 TGS-en van ADJ Milieutechniek uit Werkendam.
ADJ Milieutechniek heeft een wagenpark van 38 trekkende eenheden, waarin MAN het grootste aandeel heeft. “We waren natuurlijk benieuwd of de Euro 6-motoren van MAN aan onze eisen zouden voldoen”, zegt de Jong. “Nu we er enige tijd mee werken, kunnen we alleen maar zeggen dat dit de zuinigste trucks zijn voor ons werk. Wanneer de wielen draaien en wanneer de diverse reinigingsapparatuur van vermogen moeten worden voorzien.”