Opnieuw een DAF met een mooi nummer: Koomen’s uit Wervershoof ontvangt haar 75e DAF.
Koomens’s Internationaal Transportbedrijf uit Wervershoof verjongt momenteel de helft van het wagenpark met de aanschaf 25 Euro 6 DAF XF Super Space Cab-trekkers.
Het gaat om twintig 4×2-trekkers en vijf 6×2-trekkers. Truckland Noord-Holland heeft inmiddels de eerste van deze trucks aan het familiebedrijf geleverd. Inclusief de 75e door Koomen’s in gebruik genomen DAF.
De 75e DAF voor Koomen’s Internationaal Transportbedrijf uit Wervershoof is een prachtige XF SSC voorloop-astrekker.
Je kunt het slechter treffen
Alle nieuwe DAF’s zijn besteld met de MX-13-motor met 460 pk, voorzien van AS-Tronic versnellingsbak en een uitgebreid veiligheidspakket bestaande uit: Adaptive Cruise Control (ACC), Forward Collision Warning (FCW), Advanced Emergency Braking System (AEBS), Predictive Cruise Control (PCC) en Vehicle Stability Control (VSC).
Als chauffeur kun je het slechter treffen. Naast de 460 pk-motor en de ruime Super Space Cabine, zijn ook zaken als: standairco, tv, koelkast, en een magnetron, besteld.
Truckland verzorgt naast de aflevering tevens de voertuigtraining voor de chauffeurs – om het optimale verbruik te kunnen realiseren en de chauffeurs vertrouwd te maken met de moderne bediening van de nieuwe XF.
Voortgaande ontwikkeling van Koomen’s
Een bestelling van 25 nieuwe DAF XF’s is een fikse investering. Maar voor directeur Mark Koomen past deze aanschaf bij de voortgaande ontwikkeling van voor Koomen’s Internationaal Transportbedrijf. “Milieuzones komen steeds vaker voor en beperken de inzet van oudere vrachtwagens. Zeker nu wij steeds meer containers van en naar de Maasvlakte rijden is dat echt een issue.”
“Tevens hebben wij dagelijks lijndiensten van en naar meerdere bestemmingen in Duitsland. Daar heb je te maken met de maut en ben je beter af met Euro 6.”
Koomen deed voor de aankoop beslissing een test met drie merken en koos uiteindelijk voor de DAF XF Super Space Cab met zijn uitgebreide veiligheidspakket.
De striping van vroeger is weer terug op de nieuwe DAF’s.
Eenheid uitstralen en moderne administratie
Koomen: “Bij deze vervanging gaat het over bijna de helft van ons wagenpark. Daarmee is bij dat deel alles nieuw, van één merk en in dezelfde uitvoering. Om die uitstraling te vergroten hebben wij ook de striping van vroeger weer op de cabines gezet en gebruiken we dezelfde lichtbakken.
Alle nieuwe trekkers hebben een onderhoudscontract. Tegelijkertijd past Koomen de automatisering en het boekhoudprogramma van het bedrijf aan, en stemt die af op de DAF boordcomputer in de cabine.
Koomen: “Opdrachten van de klant komen via de mail bij ons binnen, de planning hangt die opdracht aan een auto en verzendt dat. De chauffeur ziet dat op de boardcomputer en kan met behulp van de navigatie de beste route naar het laadadres aanklikken.”
“In de cabine is door Truckland ook een CMR-scanner aangebracht. Ingescande documenten koppelen we op kantoor aan de opdracht en na het lossen krijgen wij de volgende melding en kan de factuur verzonden worden. Kans op het kwijtraken of beschadigen van documenten is met deze werkwijze veel kleiner. Betalingen worden via de bank automatisch verwerkt en zo kun je veel sneller en efficiënter werken”, zegt Koomen.
Sleuteloverdracht van de 75ste DAF door Onno Terpstra van Truckland Noord-Holland aan Mark Koomen. V.l.n.r. Onno Terpstra, Walter Jansma, Mark Koomen, Jaap Koomen.
Derde generatie binnen Koomen’s Internationaal Transportbedrijf
Binnen de historie van het familiebedrijf behoort Mark Koomen tot de derde generatie. Hij begon op jonge leeftijd als chauffeur, maakte de overstap naar de planning en nam drie jaar geleden het bedrijf van vader Jaap over.
Grondlegger was opa Willem Koomen, die in de dertiger jaren als kolenboer begon en later de overschakeling van paard en wagen naar de eerste vrachtauto maakte. Daarmee vervoerde hij destijds ook al veel tuindersproducten uit de regio naar de veiling.
Zoon Jaap, zorgde samen met zijn broers Frans, Karel en Klaas vanaf de zestiger jaren voor de gestage groei van de onderneming. Kern van de activiteiten bleef het vervoer van agrarische producten vanuit West-Friesland naar veilingen en groothandels in Nederland en daarbuiten.
Lange relaties met opdrachtgevers
Kenmerkend zijn daarbij de decennialange relaties met opdrachtgevers. Naast aardappelen, groenten en fruit gaat het ook steeds vaker om bloemen en planten. Dat verklaart ook de tientallen eigen koelopleggers.
Met eigen materieel onderhoudt Koomen dagelijkse lijndiensten naar de meerdere Duitse steden op de lijn Hamburg, Frankfurt, Kassel en Mannheim. Heen met verse producten en terug met luchtvracht vanaf de luchthaven Frankfurt.
Om die reden zijn de opleggers ook voorzien van rollenbanen. Ongeveer een derde van de getrokken voertuigvloot bestaat uit containerchassis’. Mark Koomen verklaart: “Het seizoen voor groenten en fruit ligt tussen april en oktober. Om ook in de andere maanden voldoende werk te hebben, zijn wij ons ook gaan specialiseren in het vervoer van reefer- en flatcontainers. Naast koelers en containerchassis’ hebben wij ook nog een aantal eigen Tautliners.”