Moeten er meer LZV’s komen in het binnenlands transport? Ja, zo blijkt uit onze poll.
In 2014 kwam de duizendste LZV in Nederland op de weg. Wat begon als een proef met vier auto’s is in iets meer dan tien jaar tijd uitgegroeid tot een blijvend succes op de Nederlandse wegen.
Dit is officieel LZV nummer duizend.
Driekwart zegt ja
Maar zouden er niet nog veel meer LZV’s moeten rijden in Nederland? Ja, zegt bijna driekwart van de deelnemers aan onze laatste poll.
‘Ja, de LZV is een betere manier van transport waarmee we als wegtransport in Nederland een stukje volwassener worden’, vindt dertig procent van de deelnemers.
‘Ja, ik zie mogelijkheden voor meer leveringen met de LZV, mits de infrastructuur op sommige plekken ruimer wordt’, zegt nog eens 27 procent.
Maar ook een andere reden om meer LZV’s op onze wegen te krijgen wordt als belangrijk gezien. Zo kiest zeventien procent voor: ‘Ja, de LZV neemt de Oostblokkers de wind uit de zeilen en is een goede manier om te concurreren met die jongens.’
Kwart heeft twijfels over LZV
Een kwart van de deelnemers aan de poll heeft echter twijfels bij de LZV. Dertien procent zegt: ‘Nee, LZV’s kosten nog meer chauffeurs-werkgelegenheid.’ Tien procent zegt: ‘Nee, LZV’s zijn te lang voor ons wegennet.’ Nog eens drie procent zegt: ‘Nee, we hebben niet genoeg blokvrachten om de inzet van LZV’s te rechtvaardigen.’
De overgrote meerderheid van de 918 stemmers is dus voorstanders van de LZV. Wel zou er iets gedaan kunnen worden aan de krapte van sommige delen van het onderliggende wegennet.
Lees ook: Duizendste LZV op de weg
De volgende poll gaat over het eigenrijdersschap. Zie jij het zitten om in deze tijd eigenrijder te worden? Breng je stem uit!