Frankrijk maakt haar reputatie voor extreme boetes opnieuw waar: 11.925 euro, 10.905 euro en 11.385 euro voor Nederlandse chauffeurs.
Dat meldt Transport in Nood op haar Facebook-pagina. Ten noorden van Nancy ter hoogte van Champigneulles kregen twee Nederlandse chauffeurs tijdens een dubbelbemande rit op 11 februari een bizarre boete van in totaal 22.830 euro.
Ter illustratie en ter waarschuwing voor de nietsontziende Franse controleurs staat hieronder hoe de boetes van beide chauffeurs zijn opgebouwd. Daarbij is onbekend hoe ernstig de overschreidingen van de rijtijdenwet precies zijn.
Chauffeur 1 – 11.925 euro
3000 euro: 3 x onjuist gebruik van de tachograaf.
3 x 750 euro voor het overschrijden van de dagelijkse rijtijd.
6 x 750 euro voor onvoldoende dagelijkse rust.
2 x 750 euro voor het overschrijden van de wekelijkse rijtijd.
2 x 135 euro voor het overschrijden van de wekelijkse rijtijd.
135 euro voor onvoldoende dagelijkse rust.
2 x 135 euro voor het overschrijden van de dagelijkse rijtijd.
Chauffeur 2 – 10.905 euro
3000 euro: 7 x onjuist gebruik van de tachograaf.
3 x 750 euro voor het overschrijden van de dagelijkse rijtijd.
4 x 750 euro voor onvoldoende dagelijkse rust.
3 x 750 euro voor het overschrijden van de wekelijkse rijtijd.
135 euro voor het overschrijden van de wekelijkse rijtijd.
135 euro voor onvoldoende dagelijkse rust.
135 euro voor het overschrijden van de dagelijkse rijtijd.
11.385 euro een dag eerder
Een dag eerder werd in dezelfde regio, waar volgens Transport in Nood een Franse politie-academie gevestigd is, een boete van 11.385 uitgeschreven aan een andere Nederlandse chauffeur.
Hierbij ging het om het missen van drie verlofbriefjes, enkele kleine overschreidingen van de rijtijden en het rijden van de truck zonder pas op eigen terrein.
Extreem
Voor veel chauffeurs is Frankrijk een geliefd land. De boetebedragen die de Franse controleurs uitschrijven kunnen echter extreem en buiten alle proporties zijn, zo blijkt weer.
Chauffeurs die op Frankrijk rijden wordt daarom geadviseerd de truck geen meter zonder pas te laten rijden, ook niet door een planner of loodsmedewerker, en de rij- en rusttijden overdreven strikt toe te passen.