Ginaf heeft een mijn-monster onthuld: de 95 tons HD5395TS.
Vergeleken met de allergrootste Caterpillar dumptrucks is deze Ginaf HD maar een kleintje, maar met een breedte van bijna drie meter en een hoogte van meer dan vier meter is de 95 tons Ginaf HD geen kinderspel.
Met vijf zware assen en een enorme laadbak is het een monster om te zien. De drie achterassen zijn elk goed voor 23 ton; de twee voorassen zijn elk goed voor dertien ton.
Hoog laadvermogen
Ondanks de compactere omvang dan menig concurrent, heeft de Ginaf HD een hoog laadvermogen van zeventig ton. Volgens Edgar Ooijman, directeur Mining bij Ginaf, is het laadvermogen hetzelfde, of zelfs hoger, dan veel concurrenten, terwijl hij vijftig procent lichter is. Daarmee loopt de truck ook zuiniger.
Cummins-motor onder Ford-cabine
Ginaf vond een goede cabine bij Ford Turkije en onder die cabine ligt een zescilinder 15 liter Cummins QSX15-motor met een output van 610 pk. Die motor is overigens ook de reden waarom Ginaf geen DAF-cabine heeft gebruikt. DAF staat namelijk niet toe dat er andere motoren dan DAF-motoren onder hun cabines geplaatst worden. Voor de overbrengening is gekozen voor de AS-Tronic van ZF, met speciale Ginaf-software.
De HD-truck wordt deze week verscheept naar een ijzerertsmijn in Vale, Brazilië, waar ie zich kan gaan bewijzen. In totaal zijn er voor deze mijn tien HD’s besteld.
In Truckstar 13/2014 publiceerden we deze spy-pic al.