Transportbedrijf Coenen uit Boxmeer heeft de eerste New Cool koeltrailer in gebruik genomen. De New Cool is een volledig op ‘gratis’ energie werkende koeler.
De trailer van Coenen is de eerste officieel verkochte New Cool na een testperiode waarbij meerdere prototypes rondreden.
Speciaal voor The New Cool heeft Coenen Boxmeer een ontwerpbureau gevraagd om een ontwerp te maken voor de bestickering van de trailer. Er is gekozen om in het ontwerp de unieke eigenschappen van de trailer te benadrukken. Zo staat er in grote letters het woord ‘GREEN’ op de trailer. Hierbij wijst een pijl in de ‘R’ naar beneden naar de batterijpack. De pijl in de ‘N’ wijst naar de zonnepanelen die op het dak van de trailer liggen. De rest van de trailer is bedekt met bloeiende zonnebloemen, een verwijzing naar het milieu en bovendien erg mooi.
Geen diesel
The New Cool is een groene koeltrailer die is ontwikkeld door Twan Heetkamp Trailers in samenwerking met een vijftal partners. Het unieke van de trailer is dat de koelmotor niet loopt op diesel, maar volledig werkt op elektriciteit. De elektriciteit hiervoor wordt geleverd door teruggewonnen remenergie en zonnepanelen op het dak van de trailer. Omdat er geen gebruik wordt gemaakt van diesel, wordt er dagelijks ongeveer dertig liter diesel per trailer bespaard.
Venstertijden
Vanaf ongeveer het jaar 2020 worden in binnensteden geen vervuilende motoren meer toegelaten, dit geldt dus ook voor alle reguliere koeltrailers. The New Cool heeft door de elektrisch aangedreven koelmotor geen uitstoot van CO₂ en fijn stof. De trailer mag na 2020 door de binnensteden blijven rijden. Een ander belangrijk voordeel van The New Cool is dat hij stil is. De wetten voor geluidsoverlast worden steeds meer aangescherpt. Hierdoor mag er in veel binnensteden ’s avonds en ’s nachts niet geladen en gelost worden. Met systemen zoals die van de New Cool is het mogelijk om ook buiten deze venstertijden de binnensteden te bereiken.