Ontlading bij Special Paint en Showtrucks

22 december | 11:36

DAF lanceert Predictive Cruise Control

DAF begint het jaar 2015 met een aantal nieuwigheden waaronder de introductie van Predictive Cruise Control.

DAF zet in 2015 sterk in op het ‘optimaliseren van de transportefficiency’, zoals DAF het omschrijft in een persbericht. De Predictive Cruise Control is daar onderdeel van en alles bij elkaar zou het brandstofverbuik met vijf procent naar beneden kunnen, aldus DAF.

Onder de vernieuwingen vallen ook: updates aan de MX-11 en MX-13-motoren, een Eco Mode, nieuwe spoilers en fenders en verbeterde prestaties van de motorrem van de MX-13.

DAF lanceert Predictive Cruise Control
Voor de CF met slaapcabine is een nieuw aerodynamisch pakket ontwikkeld. De dakspoiler is daarbij tien centimeter hoger, de fenders dekken de breedte van 2,55 meter af en in de meest optimale trekker trailer-combinatie resteert slechts vijf centimeter aan tussenruimte ten gunste van een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Speciaal voor Lowdeck-voertuigen is er een nieuwe dakspoiler die tot vier meter trailerhoogte kan worden versteld.

Predictive Cruise Control en Shifting

De Predictive Cruise Control en Shifting werden afgelopen september al aangekondigd op de IAA. Ze werken met elkaar samen in combinatie met de AS Tronic, de bekende automatisch schakelende twaalf gangen-bak van ZF.

DAF maakt hiervoor gebruik van GPS-techniek, eigen ontwikkelde software en door Continental geleverde topografische gegevens. Tijdens het rijden kijkt het systeem een à twee kilometer vooruit en het anticipeert op hellingen en afdalingen. Binnen de ingestelde bandbreedte bepaalt Predictive Cruise Control de ideale snelheid en Predictive Shifting de ideale versnelling, net zoals we dat bij andere merken al kennen.

DAF lanceert Predictive Cruise Control
In heuvelachtig terrein kan er volgens DAF een brandstofbesparing van drie procent neergezet worden, ten opzichte van trucks die het systeem niet hebben. Op vlak terrein is de winst lager. Het systeem wordt als optie aangeboden voor de XF en CF.

DAF lanceert Predictive Cruise Control
Net als we van andere truckmerken kennen, kijkt het systeem vooruit en neemt het bijvoorbeeld vlak voor de top van een heuvel gas terug.

Verbeteringen MX-11 en MX-13

Wat betreft de MX-11-motor is de oliehuishouding en de verbranding verbeterd. Dat laatste dankzij een nieuw vormgegeven verbrandingskamer, een verbeterde brandstof-inspuiting en aangescherpte software.

De MX-13-motor heeft een nieuwe turbo gekregen en een nieuwe nokkenas voor verbeterde kleptiming. Ook bij de MX-13 is de oliehuishouding vebeterd, zijn wrijvingsverliezen verder teruggebracht en heeft de motor een efficiëntere tweetraps waterpomp.

Motorrem in drie stappen en Eco Mode

De MX-13 krijgt tevens een sterkere motorrem; die levert 360 kW (490 pk) bij 2.000 toeren en is daarmee volgens DAF een alternatief voor een retarder op het merendeel van de toepassingen daarvan. Interessant detail is dat de motorrem vanaf 2015 in drie stappen te bedienen is.

DAF lanceert Predictive Cruise Control
De motorrem van de MX-13 is vanaf 2015 zo sterk, dat deze in drie stappen in te stellen wordt. Let ook op het beeldje van ‘Eco Off’ op de flipper, waarmee de Eco Mode uitgeschakeld kan worden.

Volgens DAF leiden de verbeteringen aan de MX-11 en MX-13-motoren tot tot brandstofbesparingen tot twee procent. Maar een nieuwe Eco Mode voegt daar nog een procent aan toe. Eco Mode reduceert het motorkoppel in de eerste elf versnellingen met tien procent. Want, zo redeneert men bij DAF, in het merendeel van de verkeerssituaties hoeft niet met het volle vermogen geaccelereerd te worden. Met een druk op de knop kan dit overigens wel.  

Rij-uren in beeld

Een andere nieuwigheid is dat de rij-uren nu ook duidelijk in beeld gebracht kunnen worden via de display in het dashboard – iets wat veel chauffeurs zullen waarderen. De Driver Performance Assist geeft daarnaast meer en uitgebreidere info aan de chauffeur over zijn of haar rijstijl, anticiperen en remgedrag.

DAF lanceert Predictive Cruise Control
Eigenlijk was het vreemd dat dit bij DAF nog niet zo duidelijk kon: het in beeld krijgen van de rij- en rusturen.

Als laatste wordt het mogelijk voor transporteurs en eigenrijders om te kiezen voor een Uptime Plus-onderhoudscontract. Dit moet onverwachte stilstand verminderen en het rendement van de truck vergroten.

 

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Evenementen agenda
07 december | 12:00
Mega Trucks Festival 2024
26 juli | 12:00
Profile Truckstar Festival 2025
17 mei | 12:00
Putte Lights on 2025
31 mei | 12:00
Truckshow Zonder Naam 2025
30 mei | 12:00
Truckshow Nederhemert 2025
16 maart | 12:00
29e DAF verzamelbeurs
Zie volledige agenda