Internationaal Transport G. van Doesburg uit Zaltbommel heeft drie nieuwe IVECO Eurocargo bakwagens in gebruik genomen.
De nieuwe trucks worden ingezet voor fijnmazige distributie in de Benelux. G. van Doesburg heeft een totale vloot van rond de 35 trekkende eenheden. Het overgrote deel van het wagenpark wordt ingezet voor de distributie van groepage goederen in de Benelux. “Eigenlijk vervoeren wij alles, behalve los gestort en levend vee” aldus Dyjan van Doesburg. Dyjan is Manager operations terwijl zijn vader, Gijs van Doesburg algemeen directeur is in het familiebedrijf.
Niet alleen transportbedrijf
Van traditioneel transportbedrijf is Van Doesburg steeds verder in de rol van expediteur en regisseur van goederenstromen gegroeid. Zo is het bedrijf AEO-gecertificeerd waardoor douane goederen in het eigen 10.000 m2 grote warehouse opgeslagen kunnen worden. “Van daaruit verzorgen wij de fijnmazige distributie in de Benelux. Wij verzorgen wereldwijd ook lucht- en zeevracht en voor veel klanten verzorgen wij de complete logistiek wereldwijd. Door een totaal pakket aan te bieden inclusief voorraad beheer ontzorgen wij de klant. Dat onze rol niet meer alleen die van een transportbedrijf is zie je ook aan de omvang. In totaal werken hier 80 mensen terwijl de vloot ‘slechts’ 35 voertuigen omvat.”
Vanouds ligt de nadruk voor het internationale werk op Italië. Veel van het lange- afstand werk wordt intermodaal gedaan. “Wij hebben in Italië vijf eigen auto’s rijden voor het laden en lossen daar. Het meeste wat over de weg gaat wordt door charters uitgevoerd” aldus Gijs van Doesburg.
Drie Iveco Eurocargo’s vervangen de lichtere Daily’s waar Van Doesburg voorheen mee reed.
Meer reserve
Voor de distributie zet Van Doesburg al jaren Iveco trucks in tot volle tevredenheid. “Vooral de relatie met dealer Schouten in Tiel is uitstekend. De laatste jaren reden we met zware Iveco Daily bakwagens in de distributie. De Daily’s waren op zich prima maar ze werden vaak te zwaar belast. Daarom hebben we nu besloten om voor de Eurocargo te kiezen. Ten eerste zorgt dat voor veel meer comfort, maar gezien de inzet is de Eurocargo ook efficiënter. Deze 19 tonners hebben gewoon veel meer reserves en bieden meer laadruimte.”
Van Doesburg koos voor de 320 pk versie van de Tector-7 zescilinder dieselmotor in combinatie met de nieuwe 12- traps AS-Tronic versnellingsbak. Een relatief zware motorisering die zorgt voor een soepele, stille en comfortabele aandrijving. Gijs van Doesburg: “Onze chauffeurs zijn erg tevreden met de nieuwe Eurocargo trucks. De ruime cabines en het hoge comfortniveau slaan duidelijk aan en dat is voor ons erg belangrijk.” Met het oog op een optimale inzetbaarheid zijn twee van de drie nieuwe Iveco Eurocargo trucks voorzien van een slaapcabine met hoog dak. Hierdoor kunnen de voertuigen ook ingezet worden voor internationale spoedvrachten.