Iedere Nederlandse chauffeur moet in Duitsland geregistreerd staan vanwege de nieuwe minimum-looneis, een update.
Vanaf 1 januari 2015 moet iedere niet-Duitse werknemer die in Duitsland aan het werk is, voldoen aan een minimum loon-eis en tenminste 8,50 per uur verdienen.
Deze eis is tevens van toepassing op chauffeurs. Truckstar.nl schreef hier eerder al over, en de angst dat dit tot grote administratieve rompslomp zou leiden. Inmiddels is er meer duidelijk geworden na een gesprek met de Duitse autoriteiten op de Nederlandse ambassade in Berlijn.
Controle naar douane
De Duitse douane wordt belast met de controle op het minimumloon, zo meldt TLN. Chauffeurs die rijden naar, vanuit, in en door Duitsland, moeten per 1 januari 2015 in Duitsland geregistreerd staan. Meer info hierover vind je op de website van de Duitse douane. Registratie gaat ook via deze website en een formulier dat op korte termijn gedownload kan worden. Meer info vind je ook op de website van TLN.
Loon- en rittendocumentatie in eigen land
In eerste instantie was de eis dat loon- en rittendocumentatie door een gevolmachtigde persoon in Duitsland bewaard moest worden. Voor het wegtransport is nu echter voorzien dat dit in eigen land bewaard mag worden. Wel moet de werkgever schriftelijk verklaren dat de documenten, vertaald in het Duits, door de douane opgevraagd mogen worden. Het benoemen van een zaakwaarnemer in Duitsland is niet meer nodig.
Branche-organisatie TLN raadt Nederlandse transportbedrijven aan alle op Duitsland rijdende chauffeurs alvast te registreren. Bovendien raadt TLN aan om chauffeurs in januari een Nederlandstalige kopie van de arbeidsovereenkomst mee te geven. De maand januari zal meer duidelijkheid geven over hoe er gecontroleerd zal worden.
Eigenrijders en ZZP’ers vallen niet onder looneisplicht aangezien het om werknemers in loondienst gaat, niet om zelfstandigen.