Volvo introduceert een versie van de FH met een extra laag dak.
De oplettende chauffeur zal er al verscheidene tegengekomen zijn, de nieuwe Volvo FH met een plat dak. Toch kan het nog platter met een extra laag dak.
Volvo introduceert dit type nu voor mijnbouwwerk, een strovervoer-opbouw of opbouwvarianten waarbij er een kraan over het dak van de cabine steekt.
Lager en helemaal vlak
De Volvo FH en FH 16 met extra lage cabine hebben hetzelfde comfort en dezelfde aandrijflijn en flexibiliteit als de versies met andere cabines, maar er zijn enkele belangrijke verschillen. Het dak is met 190 millimeter verlaagd en is helemaal vlak, want antennes en andere apparatuur zijn verplaatst. Met een potentiële totale hoogte van 3,2 meter is deze versie geschikt voor mijntunnels, die een wettelijk maximale hoogte hebben van 3,4 meter.
“Bepaalde klanten hebben een lage cabine en een hoog laadvermogen nodig. Dankzij de Volvo FH en de Volvo FH16 met lage cabine kunnen zij nu kiezen voor een truck met een vermogen tot 750 pk en een hoog toelaatbaar treingewicht”, zegt Roger Brorsson, productmanager voor Volvo FH bij Volvo Trucks in Zweden.
Het extra lage dak is zowel bij de FH en FH16 beschikbaar.
Houtkraan
Dankzij het lage, vlakke dak is het eenvoudiger om een houtkraan te installeren, die zich in transportpositie boven de cabine bevindt. Bovendien is het eenvoudiger om materialen vóór de cabine te heffen.
Voor extra veiligheid en bescherming tegen vallende stenen en andere gevaren is er een aluminium dakbescherming verkrijgbaar als optie. Die maakt de cabine slechts 15 millimeter hoger en biedt niet alleen meer bescherming aan chauffeur en vrachtwagen, maar reduceert ook het geluid in de cabine.