De gemeente wil de milieuzone uitbreiden en alleen Euro 6 gaan toestaan. TLN is onaangenaam verrast.
De huidige milieuzone in het centrum van Rotterdam moet groter, zo vindt het college van burgemeester en wethouders in de tweede stad van Nederland.
Groter en alleen Euro 6 vanaf 2016
De milieuzone zou de gehele stad aan de noordkant van de Maas moeten beslaan. Ook bestelbussen zouden aan de eisen moeten voldoen.
Daarnaast wil Rotterdam de eisen zodanig aanscherpen dat vanaf juli 2016 alleen nog maar Euro 6-trucks de milieuzone in mogen.
TLN: plannen staan haaks op convenant
Branche-organisatie TLN is – op de bestelbusplannen na – onaangenaam verrast. De vergroting van de milieuzone maakt het vervoerders lastiger om goederen af te leveren in de stad. De gewenste aanscherping naar Euro 6 staat haaks op een landelijk convenant waarin staat afgesproken welke eisen moeten gelden voor milieuzones. Ook Rotterdam heeft zich aan de convenant verbonden, en te houden, aldus TLN.
De organisatie vindt bovendien dat transporteurs de afgelopen jaren genoeg gedaan hebben om de luchtkwaliteit in binnensteden te verbeteren. Nu is het tijd voor bestelverkeer en personenverkeer om hun steentje bij te dragen, vindt men bij TLN.
De plannnen doorkruisen volgens TLN ondertekende Green Deal Zero Emissie Stadsdistributie (ZES), die nota bene door de gemeente Rotterdam samen met meer dan vijftig andere partijen is ondertekend. In deze overeenkomst is afgesproken dat alle partijen met positieve, stimulerende maatregelen toewerken naar schonere binnensteden in 2025. Enkele ambitieuze vervoerders zijn ook al daadwerkelijk bezig met de gemeente Rotterdam om invulling te geven aan de plannen. “Het recente plan over aanscherping van de milieuzone slaat de energie volledig uit dit kansrijke traject”, aldus Arthur van Dijk, voorzitter van TLN.
Bovendien levert het wegtransport ook al zijn bijdrage door aan de strenge Maasvlakte-uitstoot-eisen te moeten voldoen.