Truckstar-lezers herinneren zich ongetwijfeld nog een dikke rit uit 2012 met een Magnum horse-truck. Die Renault heeft er nu een nieuw broertje bij: een T 460.
In 2012 reden we met een Renault Magnum van Marcel Jordan Horse Transport uit Meijel mee naar Spanje en Portugal. Een dikke rit met een fraaie truck, maar vooral bijzonder was de lading: prachtige spring- en dressuurpaarden. Zie Truckstar 08/2012.
Die Renault Magnum heeft er nu een nieuwe broertje bij: Marcel Jordan heeft een nieuwe Renault Low T 6×2 bakwagen met 460 pk in gebruik genomen. Vooral de samenwerking met de Renault Trucks-organisatie en de vele opbouwmogelijkheden die de truck biedt, waren voor Marcel Jordan redenen opnieuw voor Renault Trucks te kiezen.
Een bijzondere truck die niet alleen voor de chauffeur comfortabel is!
Speciale opbouw van Roelofsen Raalte
De truck is net als de Magnum voorzien van een speciale paardenopbouw voor het luxe vervoer van paarden. Marcel Jordan Horse Transport heeft samen met opbouwer Roelofsen Horse Trucks uit Raalte een opbouw ontwikkeld voor paardenvervoer, waarbij het welzijn van de dieren gedurende transport op zeer hoog niveau is komen te staan.
“Wij transporteren door heel Europa en aangrenzende landen, bijvoorbeeld ook naar Cyprus, Malta en Marokko, en met lijndiensten van en naar Spanje, Portugal en Scandinavië”, zegt Marcel Jordan. Hij is eigenaar van Marcel Jordan Horse Transport.
“Het transport van paarden is een specialistisch vak waarbij de omgang met paarden, de verzorging onderweg, de inrichting van de vrachtwagen en het juiste rijgedrag van de chauffeur cruciale factoren zijn.”
“Juist door geen concessies te doen aan het welzijn van de dieren, kan men tot optimale prestaties komen zowel onderweg als op de eindbestemming”, zegt Jordan.
Hooi en water
In de Roelofsen-opbouw hebben de paarden tijdens hun reis non-stop toegang tot hooi en water, en door de speciale indeling staan de paarden in separate stands zonder dat ze moeten worden aangebonden waardoor ze vrij met hun hoofd naar beneden kunnen bewegen.
Dit is van essentieel belang voor de gezondheid van de paarden tijdens lange transporten.
De opbouw is verder voorzien van voldoende opbergruimte en een 500 liter watertank. Aan de zijkant zijn er aparte luiken waarover de begeleiders kunnen lopen om de paarden te verzorgen.
De T 460 is niet de eerste en niet de enige in de Marcel Jordan-vloot.
Renault-vloot
In de vloot van Marcel Jordan Horse Transport vinden we verschillende modellen Renault-trucks waaronder een Magnum, een Premium Route en een Master.
De verwachting is dat met nieuwe T 460 circa 150.000 km per jaar wordt gereden. “In eerste instantie was ik vrij sceptisch ten opzichte van Renault Trucks”, zegt Jordan.
“Het merk was waarschijnlijk niet voldoende bekend bij mij. Toen ik voor het eerst met een Renault-truck reed, kon ik echter niets verzinnen wat niet goed was aan de truck. Vanaf dat moment was ik om. Ook de nieuwe Renault Trucks T is een prettige truck. Hij is robuust en past goed bij het type werk dat wij ermee uitvoeren”, aldus Marcel Jordan.